Wednesday 1 May 2024

5 Tips Menyimpan Duit Untuk Travel Part 2

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera 1Malaysia


Minggu yang terlalu sibuk buat aku sampai langsung nak sentuh laptop pun tak dapat. Dan sifat malas pun dah mula menyerang. Musim yang masih lagi banyak panggilan ke rumah rumah terbuka. Memulakkan sesi anak sekolah selepas cuti yang agak panjang. Anak pula dapat jadi Pengawas PRS dah satu kerja nak kena cari baju kemeja dengan vest purple.

Okay kita sambung tip menyimpan duit untuk travel ni. Nampak gaya macam ramai yang berminat. Yang silent reader pun bersuara di ruang commet. Alhamdulillah la jika ada manfaat dan faedah maka baca dan ambil la sebanyak mana ilmu itu. Ok jom teruskan membaca tips cara aku menyimpan duit untuk travel.

Simpanan Tabung Haji - THiJARI

Selain ianya adalah simpanan duit terutamanya untuk kita menunaikan Ibadah Haji apabila jumlah duit cukup dan mendapat panggilan dari TH. Ianya juga adalah satu pelaburan yang mana sekarang dividen 3.1% untuk 3 tahun berturut-turut dari tahun 2020 sehingga 2022. Dan Alhamdulillah keempat-empat anak aku dah pun buka tabung simpanan di Tabung Haji. Segala duit raya wajib masuk sini. 

Dividen Tabung Haji kekal 3.10% (2020-2022) walau negara dilanda Wabak Covid19.
Walau dividen TH ini tidaklah setinggi Amanah Saham Bumiputra (ASB) namun ianya juga sebuah platform yang kita wajib kena ada especially as a muslim. Selain dapat menunaika haji. Ianya juga sebagai satu tabung untuk ekonomi umat islam yang mana TH mempunyai puluhan anak syarikat denagn ribuan pekerja dan mempunyai aset hartanah yang bernilai jutaan ringgit di seluruh dunia. 

Sejarah Dividen Tabung Haji dari tahun 1994-2021. Mahathir & Najib Razak juga yang terbaik. 
Apa pun for those yang telah buka simpanan di ASB dan TH sejak 10-20 tahun dahulu memang beruntung sangat sebab dividen ketika itu membuatkan anda tersenyum hingga ke telinga. Namun tidak ada perkataan lewat untuk menyimpan dan melabur dalam kedua-dua platform ini. Maka simpanlah duit anda di sini dari simpan di bank yang tiada dividen setinggi ini.

Disebabkan mesin ATM/CDM Bank Islam ini amat susah atau jarang sangat dijumpai maka aku mengamalkan konsep setiap kali terlihat di mana sahaja ia berada aku akan berusaha untuk bank in serendah RM10.00 ke dalam simpanan Tabung Haji. Alhamdulillah kami sekeluarga telah berdaftar dan tahun giliran untuk menunaikan haji adalah sejauh 83 tahun lagi :D

Save First And Spend Later

Tak salah nak enjoy your self dengan mengguna pakai tema "Reward Diri Sendiri". But aku suka apa yang Puan Mulan tulis di ruang comment entry part one iaitu "Save first And Spend Later". Mungkin ramai yang rasa sama sahaja. Tapi sebenarnya banyak kelebihan dan kebaikannya.

Lebihkan menyimpan dari berbelanja even do in the end nampak result sama sebab kita akan spend jugak that money somehow but normally kita akan lebih berhati-hati dan lebih banyak berfikir untuk membeli atau berbelanja dengan duit yang berada dalam saving and mostly itulah kebanyakkan sifat orang yang suka travel. Simpan duit untuk beli tiket flight.

Apa pun duit dari hasil perkerjaan kita hanya kita sahaja yang boleh tentukan ke mana ia akan dibelanjakan. Di dalam department tempat bekerja aku pernah ditegur oleh rakan kerja "Fif, kau dengan aku masuk kerja sama tahun, pangkat sama dan gaji pun sama tapi kenapa kau boleh travel banyak kali dan aku lebih macam tak mampu nak travel macam kau?"

Dan jawapan aku tetap sama "Is about how you manage and spend your money". If you nak spend your money setiap hari to have expensive breakfast, lunch and coffee. Setiap minggu nak bawa family berjalan ke Shopping Mall even do you got nothing to buy. Setiap malam nak lepak dengan kawan even do you dah kahwin. But if you enjoy your life that way than carry on still nothing wrong. But i choose to save first and spend later to have excited of enjoying with my family especially with my kids.

Memahami Keperluan Dan Kemahuan

Bila anda yang baru memulakan pekerjaan dan terpaksa membeli sebuah kereta untuk kegunaan ke tempat kerja dan juga urusan kerja yang memerlukan anda mempunyai sebuah kereta. Dan kerana baru memulakan pekerjaan dengan gaji RM1,800-RM2,000.00 anda mengambil sebuah kereta baru di bawah 25-30% dari jumlah gaji anda. Maka itu dipanggil keperluan.

Tapi bila anda spend lebih dari 50% dari jumlah gaji semata-mata untuk hanya membeli kereta tanpa apa-apa sebab yang munasabah maka di situ dipanggil kemahuan. Lebih mementingkan jenama, style dan menyedapkan pandangan orang lain. Apa pun lifestyle masing- masing kan?

Belajar Untuk Menyimpan 8-10% Dari Pendapatan Setahun 

Khulasah dari semua teknik atau apa pun sahaja cara kita menyimpan. Pada penghujungnya kita kena cuba belajar untuk menyimpan at least minimum 8% daripada pendapatan tahunan kita. Dan cuba increase at least kepada 10-12% dalam masa beberapa tahun kemudiannya. Alhamdulillah aku sedang berusaha untuk menyimpan ke arah 15% dari pendapatan tahunan.

Dan berapa banyak kita kena ada dalam simpanan kita? Minimum kita kena ada simpanan at least 6 bulan gaji. Sebab untuk kita berjaga-jaga jika berlaku perkara yg tidak diingini seperti dibuang kerja, company tempat kita berkerja tutup/bankrupt, lockdown macam kes covid tempoh hari, kematian dan perkara seumpamanya.

Oleh itu cuba belajar untuk menyimpan satu jumlah bersamaan dengan 6 kali gaji sebelum kita nak enjoy dengan tema "Reward Diri Sendiri". Ianya termasuklah simpanan di dalam ASB, Tabung Haji dan sebagainya. Tidaklah semestianya cash di dalam account bank semata-mata. Dan bila berjaya menyimpan jumlah berkenaan maka cuba increase ke penyimpanan 12 bulan gaji. The End.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...