Thursday 13 September 2012

Perkenalan Blog Ini Dan Diri Aku - Mr. TimeTraveller

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera 1 Malaysia..

Salam Ramadhan 1433 Hijrah. 

Pertama kali reason kenapa blog ini dibuat adalah kerana nak share my own experience dalam dunia pengembaraan backpakcers around the world. Mungkin ada any information yang berguna yang boleh diguna pakai oleh pembaca di sini  perhaps. Second reason is sebab ramai kawan-kawan dan kenalan yang request untuk aku buat blog.

Alhamdulillah official hari ini 13 September 2012 - 16 countries in 3 continents Asia, Africa and Europe dah berjaya dijejaki. England, France, Belgium, Netherlands, Sweden, South Africa, Zimbabwe, Zambia, Malawi, Botswana, Mozambique, Swaziland, U.A.E, Singapore, Cambodia dan Malaysia.

Setiba kaki menjejak Schiphol Airport @ Amsterdam, Netherlands.
Misi menawan separuh negara di dunia ini atau 89 negara sebelum umur mencapai 35 tahun. Then kene start fikir untuk mempunyai keluarga sebab life dengan hobby kene balance. Tak boleh mengejar impian hingga mengabaikan hari tua.

Dan kita tahu selepas berkeluarga dan mempunyai anak-anak. Masa akan menjadi terlalu terhad untuk kita membuat sesuatu. Right now proundly i'm still single and that the only reason for me to do what i want for my life. :D

Air terjun terlebar di dunia (1.2km) - Victoria Falls @ Zimbabwe & Zambia.
Swedish Apple is every where here in Stockholm, Sweden.
Ramai orang kata nak ada hobi travel ni biasanya akan belanja besar dan unlikely mostly yang travel ni semua orang kaya atau mereka yang memang dah kaya dari lahir. Tapi bagi pendapat aku its is how you spend your budget in travel. Dan aku telah buktikan dengan budget yang sikit aku berjaya menjejakkan kaki ke beberapa negera yang mana parent aku tak terfikir pun masa aku lahir dulu. 

Satu sebab orang biasa macam aku nak travel sebab minat nak lihat negara orang lain. Kita just nak travel just for that sake. So janganlah travel macam orang kaya. Pakai baju yang dah 2-3 hari pun kita tetap sampai di sesuatu destinasi tersebut. 

Di situ datangnya term "Backpackers" ini. Travel dengan cara murah dan mudah dalam semua aspek - Gunakan public transport like others citizen, spend in very less in accommodation. Banyak kan berjalan untuk meneroka sesuatu tempat. Jimatkan accommodation dengan perjalanan malam dengan menaiki bas atau train dan banyak lagi.

Amik angin musim bunga Eiffel Tower @ Paris, France.
Kilang Kasut Kayu (Croccs) @ Marken Island, Holland.
Dan paling penting menabung untuk travel kalau kita boleh berjimat untuk 10 bulan sebab nak buat down payment kereta so sama je lah dengan travel. Berjimat 10 bulan pergi travel ke sesebuah negara. Dan paling utama jangan merokok sebab saving dari tidak merokok tu memang banyak guys. My late father was a heavy smoker. I know how much he spend.

Other thing is kalau masih muda janganlah ada nak bercinta tanpa hala tuju masa hadapan. Seriously itu one of the reason kenapa tak boleh saving duit. Unless if you are really serious then go ahead but keep your self in love without any futher move to get married then tak payah la. Baik pergi travel hahaha.

Giant Causeway, Belfast @ Northern Ireland - Update May 2013
Birmingham Railways Station @ England - Update May 2013
One thing about me is aku jenis yang tak suka berbelanja dan tak suka barang branded yang mahal. Lebih suka masak sendiri dan makan di rumah. Tak berlebihan dalam memilik handphone sebab hp canggih tapi tak tau nak buat apa pun tak guna juga. Setakat nak bangga dengan brand semata-mata pi buang jauh-jauh la.

Aku ada satu sweater warna brown RM 15.00 beli di afrika masa belajar dulu. Alhamdullilah 11 negara dia ikut aku jalan. Nak kata koyak tidak. Warna pun tak pudar dah 4 tahun setengah pakai. Just aku nak highlight dengan pakaian murah kita boleh berjalan bukannya tak boleh. Dan yang penting sebenarnya dalam travel ini kene ada keberkatan.

(Update December 2012) 
View from the highest peak of  Sibebe Rock, Kingdom of Swaziland
Union Building @ Pretoria, Republic of South Africa
Bridge to Zambia @ Livingstone, Zambia
Apa yang aku dapat travel ni..? Ilmu.. Pengalaman.. Pengetahuan.. Kenalan.. Boleh study culture sesebuah negara. Setiap pandangan dalam melihat kebesaran Allah Taala itu adalah rezeki dan kita akan dapat sesuatu. Pengalaman aku travel ke third world country macam Zimbabwe, Malawi, Zambia dan yang seangkatannya yang ada dalam benua afrika ni.

Kemiskinan dan kekurangan kemudahan. Makanan yang tak mencukupi untuk kehidupan harian. keselamatan yang tak terjamin di rompak, di rogol, di zalimi dan ditekan oleh mereka yang lebih berkuasa. Penyakit yang tidak terkawal especially sesuatu penyakit yang tak patut wujud lagi di masa kini.

Tower Bridge @ London, England (2011)
Grand Palace @ Brussels, Belgium.
Makanya kene rasa bersyukur sangat especially kita hidup di Malaysia. Atleast kita (walau pun harga naik mcm giler gak kdg2 kat malaysia) still boleh hidup dengan aman, ada tempat tinggal, ada benda nak dimakan setiap masa dan keadaan selamat jika dibandingkan dengan negara lain. Kat sini lah baru aku dapat rasa apa itu nikmat selesa. Sebab itu kita disuruh bersyukur dengan apa yang ada.

National Memorial Museum @ Lusaka, Zambia
Sekiranya ada yang tak kene dengan pandangan sehingga mendatangkan khilaf kefahaman. Tersalah info. Salah dalam penggunaan ayat dan tatabahasa (Maklumlah belajar sampai Tingkatan 1 sahaja). Boleh berikan comment di setiap posting yang berkenaan. Sebab tulisan di blog ini atas pengalaman pengembaraan aku sahaja. :D

Aku baru je buat blog ni. Tak tahu sangat nak mengubah suai blog ni. Insyallah nanti akan belajar-belajar lagi selok belok blog ni. Hope para pembaca boleh manfaatkan maklumat  jika ada la hehehee.. 

Insyallah akan cuba perbaiki dari masa ke semasa dan akan cuba untuk letak lebih banyak info yang lebih bermanfaat. If ada yang nak travel tempat yang aku dah pergi, nak tanya any question boleh la ajukan soalan. If aku tahu ia akan dijawap or else aku try to refer dengan sahabat traveler yang lain.. kalau aku senyap jer tu makna aku tak tahu jugak la hahaha..

Kama Rhino National Park @ Botswana
City Hall @ Stockholm, Sweden.
Ramai yang tanya kenapa pilih nama Time Traveller nie..

Sebab time untuk aku travel tak banyak. Sebab nak travel kene cari duit. Memang target nak travel sampai umur 35 tahun sahaja. Lagi-lagi bila dah abis belajar ni agak susah nak travel dan agak susah nak dapat masa free.

Dan ada juga yang bertanya mana datangnya hobi mengembara ni. Salah satu sebab yang paling kuat ialah dari abang aku. Ketika aku di Mahad Tahfiz. Abang aku yang belajar di South Korea suka mengembara. Setiap tempat yang dia pergi dia akan send satu postcard ke rumah. Just nak buat collection postcard negara berserta setem yang dia sendiri hantar. Aku rasa itulah permulaan hobi mengembara aku :D

94 comments:

  1. Assalamualaikum wbt..

    Alhamdulillah, finally ad gak blog.. btw, bagus gak blog nie pasai ia menceritakn tiap perjalanan awk.. utk org mcm sy yg mgkn xberpluang ke oversea, dpt baca blog awk pn dh ok..atleast dpt la gak sy membygkn diri sy brada d setiap tmpt yg awk p..

    dr segi penggunaan bhs tue ok laa, but jenis tulisan tue sy cdgkn tukaq sket bleh?? mata sy susah nk baca..heee

    syukran atas kewujudan blog nie.. (^_^) slmt mengupdate blog n lastly, ahlan wa sahlan ya new blogger afif..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok thanks.. dah tukar jenis tulisan.. semua org suruh tukar..

      Delete
    2. Alhamdulillah... blog ni semakin kelihatan menarik... ^_^

      Delete
  2. Alhamdulillah, baguih2.. barulah mata dengan lancarnya akan membaca blog nie..

    ReplyDelete
  3. Nilaaaa member punya blog ehh..not bad.blog something bout s.a...rindu s.a!!!.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehee.. aah member nyaa.. south africa nanti kot bila dah keluar for good :D

      Delete
  4. hmmm... yg ni cute! hahaha...eleh.... xde awek la ape la... kecoh lebih...lek luuu...t dah ade yg mnambat hati ko..hmmm.... hahhahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. ape la ko ni.. ayat mesti nk power jer.. heheheee..

      Delete
  5. impressive! I liked what you've done with the background. And I love the pics especially when you were at the Eiffel Tower! I'M SO PROUD!!!
    TEEHEE.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Megat Danish.. thanks a lot.. but u the one who help me to start this blog right.. see u soon..

      Delete
    2. yup, terasa perbezaannya...very good ^_^

      Delete
  6. Alhamdulillah tengok byk tempat dah afif merantau... so what's next pula afif? if boleh, ambik la byk2 gambar view sbb gmbar tu yg plg mahal sekali.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. next tak tahu lagi kak izza... insyallah nanti dah ada camera dslr boleh la amik view picture yang lawa2.. :D

      Delete
  7. Bagus anak muda mengembara tambah pengalaman hidup macam ni. Tahniah kerana berani.and selamat pulang ke tanah air, esok. Nanti boleh ye beremail utk tanye itu ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas sokongan anda... insyallah moga saya selamat pulang tanah air..
      boleh aje nak tanya itu ini.. mana yg saya tahu saya akan bntu.. insyallah.. :D

      Delete
  8. Plz join here...http://www.graphickitsdepot.com/idevaffiliate/idevaffiliate.php?id=122

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum.
    Akak terjumpa blog ni masa search belajar tahfiz di south Africa.Actualy akak tgh survey sekolah utk anak2 lelaki akak.Terasa besar kuasa Allah apabila tgk pendidikan adik di Darul Quran Wal Hadith .sama dgn anak2 akak.dan akak pun tgh bercadang utk hantar anak akak ke Darul uloom Zakariyya.Terasa bersemangat sikit sbb akak sebenarnya tak pasti adakah tu sekolah terbaik utk mereka.anak akak skrg sorang 16thn dan 13thn.Alang2 adik afif bersekolah disana nak tanya sikit pandangan adik ttg sekolah darul uloom zakariyya dan masa depan pendidikan disana.anak akak dah hafal 8 juz n adiknya baru 1 juz.harap sgt adik dpt e-mail pd akak tentang sekolah ni atau rujukan yg boleh akak buat.e-mail akak mai.salleh@gmail.com.harap sgt adik afif dpt membantu.Jazakallah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      terima kasih sudi datang ke teratak ini..
      Oh anak2 akak pun belajar di Darul Quran Wal Hadith.. bawah jagaan ustaz zuhir..
      insyallah saya akan email akak mengenai pengajian di Darul Uloom Zakariya..

      Delete
  10. salam ustaz

    alhamdulillah
    jauh perjalanan, luas pengalaman dan pandangan
    berpeluang melihat peradaban dunia dan mensyukuri nikmat Allah yang tak terperi kurniaannya

    Sandton City, Joburg, Durban dan South Africa sendiri mengamit kembali kenangan 3 tahun lepas ketika berada di sana seketika semasa WC2010 .
    Paling tak dapat lupakan bila tersesat kerana mengikut GPS semasa ke pergunungan Drakenberg yang merupakan suatu pengalaman yang tak dapat dijual beli hehehe

    Kalau tau masa tu ustaz ada kat sana, boleh kita sama2 travel hehe
    Kalau berkesempatan , rasanya nak terokai lagi bumi SA yang pada kami menjanjikan suatu kelainan dari yang lain

    Insyallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. Tak yah panggil ustaz la.. :D
      Alhamdulillah rezeki yang di beri..
      Oh.. dah pernah sampai di sana.. masa WC2010.. sempat juga ye smpai ke Darskenberg.. tak singgah Kruger National Park ker? :D

      Betul tu.. south africa memang kaya dgn landscape semula jadi yang mmg cantik.. specially waktu spring..

      Masa tu saya tak start blerbloging lagi.. insyallah next time boleh jer buat trip angkut satu bas pi South Afirca.. :D

      Delete
    2. Kruger tak sempat

      di Joburg sempat ke Pilannes Game & Safari Park , pasal tak puas maka kat Durban ke Umpolozi pula kerana tempat dia lebih beso dan senang nak bertentang mata dengan haiwan liar dan ganas ni hehe

      Hajat nak ke kruger tak kesampaian pasal masa tu tgh peak season psl WC2010 , jadi sukar nak dapat penginapan . Nak ke Cape Town jugak tak dapat masa tu krn semua tiket flight habis ehhe

      Tak kenal maka tak cinta, mmg bumi Africa menjanjikan sesuatu yang berlainan berbanding tempat lain

      Delete
    3. Waa.. kalau sempat ke Pilannesberg and umpolozi tu kira hebat la heheee.. :D tak senang nak sampai sana even student..

      even pilannesberg kecik jika di bandingkan dgn yg lain.. tapi di sebab kawasan tak besar senang nak nampak big 5.. sy dapat jumpa 4 dari big 5 kat situ.. :D

      Oh ye ker.. ingat WC2010 orang serang stadium jer..
      insyallah jika rezeki itu tertulis.. akan kembali jua tua ke sana.. :D

      Delete
  11. Replies
    1. ada jer.. nanti saya bagi link fb.. email akak ape ek?

      Delete
  12. Assalamualaikum....salam kenal dar kami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. Salam kenal juga.. :D

      Terjumpa blog African Ride 2013 tu.. tak teringat pulak itu kak mah punya :D di doakan moga mission complete dengan success :D

      Delete
  13. I love the way you think!
    Hope you will reach your target and travel all the time..
    Good job friend

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besh Shimatado : Thnaks a lot..
      i hope my family also will love the way i think hahahahaa.. :D
      As i wish.. hope will travel all the time
      Thanks friend...

      Delete
  14. Hmmm...this is good coz I love travel..cuma tak berkesempatan nak travel half of the world aje...akan selalu singgah sini nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah akan selalu berkongsi pengalaman travel dalam blog nie.. :D
      Sila lah follow jika belum berbuat demikian.. mudah untuk mengikuti update :D

      Delete
  15. I love travel... memang banyak info berguna kat blog ni... bole akak buat rujukan nanti.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah akan cuba letak banyak info di sini..
      Thanks selalu datang sini.. :D

      Delete
  16. Hai! Senang nemu blog Malaysia yang informatif namun tetap dengan gaya bahasa yang santai. Blognya asik dibaca. Tapi di biodata kurang nomor ukuran sepatu dan ukuran baju. Hahaha... I am kidding :))
    Salam hangat dari Indonesia, mari silakan bertamu di blog saya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi travendom.com..
      Suka aku bila di lawati sahabat bogger dari Indonesia :D
      oh terlalu tinggi pujian kamu itu.. sikit2 sudeehh..
      iya.. salam terhangat juga dari Malaysia gitu hahahhaa..

      Delete
  17. alhamdulillah, rasa best jumpa blog yg cerita tentang travel. memang sekarang nak kumpul blog org travel sebab nak blajar tentang travel. even nak jejak kaki susah ke sana, hope one day Allah bagi rezeji jelajah ke seluruh Asia dan dunia.

    Ameen.

    keep update n blog ya. salam ukhuwah dr nanie :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for coming here Kak Nurul Harmani.. just berkongsi pengalmanan jer kat sini..
      insyallah sy doakan moga di murahkan rezeki boleh travel :D

      Delete
  18. Alahai..bestnye dpt g travel2..jelas2..huhu.. >.<
    nice sharing.. =) =)

    ReplyDelete
  19. eh typo..huhu.. * jeles2 :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ingatkan apa la jelas2 sgt tu heheee.. thanks for coming here :D

      Delete
  20. seronok baca entri2 kt travel blog ni.bagus bg yg nk travel & yg xdpt nk jejak jgk,at least boley tgk picture2nye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks for coming here nuuna szz.. mmg harap dapat kongsi pengalaman dgn semua orang.. oh picture tu mungkin akan upgrade lagi dgn camera baru :D

      Delete
  21. assalamualaikum.. boleh sy tau link atau maklumat sambung uni kat africa tu? maaf sy takde email.. blh inbox maklumat kat fb sy? terima kasih..
    fb- umaimah salam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..insyallah nanti saya inbox di FB maklumat uni di africa tu.. kalau jumpa la fb kamu.. ok sama2.. :D

      Delete
  22. Salam muhammad afif.dah lama baca blog ni ..tp baru baca tentang diri empunya blog..suka the way u think ttg travel.ok moga tercapai impian ..dari kak ciku :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. Thanks Kak Ciku kerana sudi jenguk pada first entry nie
      Harap boleh tercapai la satu hari nanti .. :D

      Delete
  23. ok sekarang sudah mula terpikat dgn blog ni..
    suka cara penulisan...santai banyak informasi..
    teruskan bro smoga sblum usia 35 tahun tercapai ke 89 negara..
    sangat memberi inspirasi kpd saya .. untuk mengembara keluar negara.. :)
    ye la slama iniorg beranggapan mngembara ke oversea byak pakai duit utk org kaya..
    yang penting tahu cara mcm mana nak servival.. mesti ada jalan ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Tuan Sobri Yaacob.. sudi baca blog yang tak seberapa ini.. :D
      Insyallah impian di letak untuk mencapai matlamat.. harap ia tercapai..
      di mana ada kemahuan di situ pasti ada jalan .. :D

      Delete
  24. ha..ha,tuan? orite bro..insaallah :)

    ReplyDelete
  25. Banyak informasi yang saya perolehi dengan membaca blog ini, terutama yang berhubungan dengan Afrika. Tapi saya kadang kebingungan dengan penggunaan bahasa melayu yang tidak resmi. Ditambah lagi sering bercampur-campur dengan bahasa Inggris. Namun secara keseluruhan, saya salut dengan pengalaman anda yang luar biasa yang telah berkeliling ke beberapa negara. Ingin mengikuti jejak anda, tetapi saat ini terbatas dengan banyak hal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih kerna sudi datang berkunjung ke blog ini.. Pengguna bahasa adalah tidak rasmi di blog ini kerana ia di tulis dengan secara bersahaja.. tetapi akan di baiki lagi dengan lebih menggunakan bahasa rasmi melayu.. Apa2 pun terima kasih di atas teguran saudara..moga menjadi iktibar untuk saya selepas ini ..:D

      Delete
  26. Salam,

    Gugle2 tetiba terjumpa blog ni. Sangat menarik. Btw, ada fb tak? :)

    -Aish-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. sila bagi link fb anda di afif_4ht@hotmail.com :D

      Delete
  27. salam, where can i find ur links on ur trip to ireland..? i fall in love with ireland and would like to see some from u

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. opss sorry entry untuk Ireland belum tulis lagi.. insyallah akan tulis as soon as possible :D me to fall love with Ireland :D

      Delete
  28. waa.. bestnye dpt traveling around the world !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah rezeki dari Allah untuk melihat kebesaran ciptaan Allah :D

      Delete
  29. sy x bace abis2 lg blog ni.. tp pe kate klu awak sertakan skli perbelanjaan stp trip.. mcm ala2 rancangan tv destinasi budget gitu.. haaa ;D.. so bolehla org lain yg nak melancong kat tempat2 yg awak dah pergi tu wat budget plan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang nak buat detail tapi maklum la.. saya travel dulu pastu baru buat blog ni.. tempat saya boleh refer hanya lah dairi travel saya.. mana info yang ingat dan tertulis maka boleh la saya nyata kan di sini.. but will try to do that .. thanks for your opinion and advise :D

      Delete
  30. Assalam.
    Seriously jeles tgk ustad explore the world.sy pun suke travel tp mak xbg travel sorg2 mcmni. Boleh tak nk tanya pasal kyoto japan.boleh bg email@fb?.
    My email : nicepink80@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak apa simpan azam dari sekarang.. perlahan2 buat perancangan dari sekarang.. banyakan membaca untuk tambah kan ilmu pengatahuan ...moga berjaya nanti :D

      Delete
  31. Salam afif, selalu backpacking sorang-sorang ke atau berteman?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam.. selalu nyer seorang diri.. kadang2 jer la berteman... :D

      Delete
  32. Replies
    1. Alhamdulillah .. Syukur Thanks Miss Shila Nget :D

      Delete
  33. saya tgok your blog so far so good la compare masa mula2 terjah... *thumbs up!

    Then, semakin hari semakin baik dlm penulisan. keep in learning blogging ye...picture pon da rajin buat signature. good! *(ada penambah baikkan since menang award) hahah.

    and peminat pon smakin ramai dan semkin dikenali. quit famous * harap tak lupa diri..hehe

    I wish All the best and good luck for you akhi. Hopefully get what you want in your life.

    ##Saya hanya pemerhati dan peminat dari jauh. *abaikan

    ***Moga2 kekal dlm kenalan. (if ingat ayat ni mst ingat siapa orgnye- pls Flashback)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for follow this blog from starting.. insyallah akan teruskan untuk memperbaiki diri sendiri setiap hari.. itu lah sekarang ni nak rajin kan diri buat watermark hehehee..

      Insyallah tak lupa diri..kenapa mesti nk lupa diri tanpa orang yg baca blog ni tak mungkin smpai tahap ni.. insyallah just that level.. i want it not more.. thanks again
      sy selalu ingat dengan siapa kalau sy berkata - thanks poskad dari Warsaw :D

      Delete
  34. hahaha never thought man like u exist!! tahniah menang n may your future be even more adventurous than its already is #yakin2 je speaking...LOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. First at all thanks for coming here.. and i never thought women like u exist hahhaa (boleh ker).. Apa pun ini sekadar dari perkongsian dari pengalaman.. :D Speaking as long kita confident tak pe hehehe :D

      Delete
  35. Assalamualaikum..nice blog..sy minat sgt sejarah dunia..tp xpenah lg dapat travel ke luar negara..Insya allah one day nanti dpt la travel ke tempat bersejarah..Teringin nak ke tempat pembikinan film Braveheart..Doakan impian ini tercapai..Btw,salam perkenalan..(",)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..first at all thanks for coming here :D
      Itu lah nak lihat tempat bersejarah ni memang kene hati braveheart hahaha...
      Insyallah moga dipermudahkan segala urusan untuk mencapai cita2 itu :D

      Delete
  36. Wahh...bangga rase dapat jumpe blogger yg famous amous ni..haha..btw..tahniah atas kejayaan yang telah dicapai..^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangga dapat jumpa geng remaja yang riang ceria bermain di Belum Royal giteww hahahaa.. Alhamdulillah terima kasih :D

      Delete
    2. ^_^ same2..semoga jumpa lagi..

      Delete
    3. Insyallah .. moga ketemu lagi :D

      Delete

  37. Assalamualaikum..salam pkenalan,,suka baca blog awak ni
    suka ayat pembukaan d atas..sangat betul.tak semestinya anak orang kaya je boleh merantau.tapi bila sesuatu yang kita nak pasti kita akan usaha utk dapatkan,apa pun taniah dengan usaha awk..doa satu hari saya pun dapat merantau sejauh itu..hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. Salam Kenal juga dari saya :D thanks datang and baca blog nie..
      Apa yang saya kata tu just dari pandangan sendiri semata2.. setiap apa yang kita nak kene lah berusaha.. insyallah saya doakan saudari pun diberi peluang dan dimurahkan rezeki untuk meneroka keindahan ciptaan Allah ini.. :D

      Delete
  38. niat suci nak cari link untuk contact, sebab in case kalau nak travel nanti nak tanya2 tp tak jumpa contact information sobs..
    boleh bagi ika email? fb link ke ape2 laa yang boleh berhubung...

    and i'm proud of the style you travel...betul, travel melibatkan kos...dan kos tu jadi satu masalah untuk mereka2 yang bukan anak orang kaya or kaya..and ika pun pernah terfikir nak travel as backpackers..tp masih rasa takut sebenarnya T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. La kan ada kat email kat profile tu huhuhu .. ok ok ni email afif_4ht@hotmail.com..
      Insyallah kalau saya tahu saya akan bantu.. kalau tak kita boleh tanya dengan sahabat lain huhuu..

      travel letak destinasi pertama duit nombor dua.. insyallah saya doakan ika dipermudahkan jalan untuk travel tu.. mula2 memang la takut sket tapi nanti lama2 jadi excited huhuu :D

      Delete
    2. hokalohhhh, tak perasan email kat profil..padahal duk scroll up down up down mencari =..=" terima kasih ya, apa2 insyaAllah ika email..terima kasih sudi kongsi heee :D

      Delete
    3. Ish tak apa la small metter kata orang bawang putih huhuuu.. :P
      ok pape hal keep in touch la .. moga segala nyer dipermudahkan amin :D

      Delete
  39. nice know u , mr.traveller.
    superb agreed. not only rich we can go and travel , also tak berteman / berkasih is best part to go e'where w/o too many reports. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for coming here Yan Ty..
      Sekadar pandangan la kan.. tak kisah la apa orang nak kata hahahaa ..
      Apa pun itu yang buat kita free dan mampu ... right? :D

      Delete
  40. Assalamualaikum Mr Traveller,

    Tahniah ya, menang award. Enjoy baca blog u, sy seorang kaki melancong tp x lah backpackers, sy biasa2 aje just utk kenal ngan dunia luar & sy jugak x pandai nak mengarang dalam blog.Tq for sharing a lot of info & nice to know u Mr Traveller.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Anonymous.. Alhamdulillah syukkur menang award tempoh hari.. Thanks sudi membaca blog yang tak seberapa ini.. Insyallah akan terus berkongsi pengalaman travel dalam blog ini :D

      Delete
  41. Maaf x sempat selak blog...ada FB x? seronok tgk pengembaraan tuan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ada facebook tapi saya lagi banyak share di blog lebih dari Facebook hahaha..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...