Wednesday 27 February 2013

Malawi Part 3: Moving Out From Blantyre City

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Semua..  :D

Apabila kami sampai di Bandar Blantyre kami terus cari bas mini (van) untuk ke Border Malawi - Mozambique.. Hari ni 11 April - Isnin.. habis satu hari duduk atas kerusi bas je.. Lepas jer dari Border Malawi kene naik teksi untuk ke Border Mozambique sejauh 5.2 km.. sampai border Mozambique.. ada masalah lain pulak..

Pertama kene paw dengan pegawai tentera dekat post kawalan K500.00 seorang.. dan Kedua pegawai giler immegretion tak nak cop passport kami alasan sebab tak ada visa.. aku lawan dia balik untuk dapatkan passport kami di stamp..

Sebab aku dah tanya dengan Kedutaan Mozambique.. dan di beritahu.. Malaysian Passport Holder tak payah apply visa untuk masuk sebab boleh dapat dan bayar di border sahaja.. dan akan dapat visa transit untuk seminggu..

Layan pemandangan dari tingkap bas..
10 jam perjalanan dari Mangochi to Blantyre ..
Budak yang tolong kami tunjuk jalan ke Bandar..

Gaduh punya gaduh.. last2 kami meeting jap.. kami semua sepakat untuk balik Blantyre semula buat visa kat Kedutaan Mozambique.. dan datang balik kemudian.. sebab mamat immigration ni memang tak akan kasi cop.. so patah la balik ke Border Malawi dengan Mozambique je dah 5 kilometer.. terpaksa bayar teksi K200 lagi.. pastu nak balik ke bandar dah la jauh.. nasib baik dapat tumpang Bas Intercape kene bayar K 1000.00 je seorang..

Bas stop luar kawasan so kene jalan kaki
untuk ke kawasan bandar ikut laluan keretapi

Sampai Blantyre dah lewat malam.. Sheikh Farajullah ada beritahu if kene bermalam pi la dekat Blantyre Lodge.. owner by muslim.. maka kami cari Blantyre Lodge atas nasihat Sheik Farajullah.. tak jauh dari tempat Bas Intercape ni stop.. actually belakang Blantyre Lodge jer hehehee.. kami amik normal double room K3,500.00.. kami amik dua bilik..

Setelah mengharungi jalan keretapi..
Alhamdulillah sampai juga di Bandar Blantyre..

Esok pagi 12 April - Selasa.. kami dapat breakfast untuk dua orang.. so aku dengan umar pi makan.. sebab anas dengan mus'ab tengah tido lagi.. Selepas kami check out pukul 10.00 am.. first thing kami kene buat ialah pergi kaunter Bas Intercape.. confirmkan ticket untuk pagi esok.. letak beg kat situ.. kami jalan kaki ke High Commission of Mozambique di Menara Umayo House, dalam bandar Blantyre ni.. dalam 4 km dari Blantyre Lodge..

Harga visa seorang K5500.00.. masa buat visa aku jumpa Imtiaz Bhai.. dia pun buat visa untuk enter Mozambique sebab keje.. bila dah borak.. dia kasi no phone sambil berkata "kalau nak tumpang naik kete dia boleh jer.. pi Mozambique tapi dua orang je la.."

So kami decide.. memandangkan umar ngan anas dah give up tak nak sambung journey.. diorang beli tiket bas intercape dekat R 1000.00 gak la.. bas direct balik Johannesburg dari Malawi.. Aku ajak Mus'ab amik cadangan Imtiaz Bhai ni.. rugi pulak kalau tak jalan2 dalam Mozambique.. bukan senang nak sampai sini..

Resit Visa dari High Commission of Mozambique di Blantyre Malawi..

Buat visa pukul 11.00 pagi.. Alhamdulillah pukul 3.00 petang dah siap.. sementara nak tunggu visa siap kami cari restoran halaal.. ada restoran halaal india.. lunch makan nasi dengan lauk daging kari K550.00 sepinggan mahal gila huhu.. then  macam biasa lah aku akan cari postcard nak hantar ke rumah di Malaysia hehee.. saja suka nak buat koleksi bila balik rumah nanti.. sekeping postcard K200.00 harga setem K160.00..

Antara bangunan moden di Balntyre..
Lepak kat Plaza dengan Mus'ab tunggu Imtiaz Bhai..

13 April - Rabu.. Lepas subuh.. Anas dengan Umar naik Bas Intercape.. berpisahlah kami di saat ini.. sama2 berdoa moga semua selamat.. aku dengan Mus'ab lepak kat bandar.. pusing2 bandar lagi hari ni sementara tunggu Imtiaz Bhai kat Plaza Mall.. dah janji semalam dengan dia.. nak ikut dia pi Bandar Tete di Mozambique.. tepat pukul 12:30 pm.. aku, mus'ab dan Imtiaz Bhai bertolak ke Bandar Tete, Mozambique..

Border masuk : Mchinji Border - 7 April 2012
Border keluar : Mwanza Border - 13 April 2012

1. Mmg mencabar betul perjalanan kali ni, baca citer pun dh rasa penat :-)

1. truly africa kan hahahaha.. baru lah rasa afrika.. nak moden kene pi europe.. nak natural datang lah Afrika.. :D

2. Heeheeeeeeee rasa x sanggup je

3. alaa.. Negara South Africa pun moden.. pi la Cape Town.. hehehehee..
      tempat cita dua benua :D

2. Salam

kalau bab paw mengepaw ni dah jadi rutin depa hehehe
    pernah tanya kenapa jadi mcm tu, jawapannya gaji yang mereka terima kecik sangat dan tak cukup makan

1. Waalaikumsalam..

Culture kot sana mengepaw ni hahahaa..
      nak wat macam mana.. malas buat kerja.. memang mengharap orang kasi duit extra baru nak bergerak.. :D

3. Pengalaman yang tak dapat dilupakan.....mesti sampai bila-bila ingat ni hehe

1. Betul tu pengalaman yg tak dpt di lupa kan.. and mmg tak nak pergi Mozambique lagi :P

4. fuh klu x cekal n tabah boleg give up separuh jalan jugak la

1. Nak give up pun tak boleh deee... memang kene kehadapan jer.. dah la beribu km jauh dari tempat belajar :P

5. perhhh seram lak aku baca citer ko nie... laki aku katernya past project turki nak ker mozambique nie... adeh baru verangan2 nak jenjalan sesama dengan dia... nampaknya padamkan sahaja ar cita2 huhuhuhu

1. Actually jika anda masuk ikut airport mungkin tidak lah menerima dugaan besar..tapi kalau masuk ikut border by land ni memang masalah sket.. By the way Mozambique memang lawa agak terkenal dengan pantai peranginan dan tempat untuk scuba diving.. just nak tak nak jer.. dan sanggup dan tak sanggup jer la :P

6. Tahniah telah sampai Mozambique..Kami sekeluarga telah bermukin di sana selama 2 tahun 8 bulan..depa mmg suka paw duit org...

1. Hehehee.. siapa yg pernah smpai ke Mozambique sahaja yg tahu perangai org kat sana mcm mana.. tahniah berjaya survive selama 2 tahun 8 bulan kat sana.. petronas ke? :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...