Wednesday 6 February 2013

Time Traveller Life Story ( Part I )

Assalamulaikum..

Just want to share my life story.. sebab ramai juga bertanya siapa aku ni.. buat apa kat South Africa tu.. macam mana boleh tiba2 rasa nak travel.. dan sebagai nya.. so actually first at all.. aku manusia biasa.. di besarkan di Ampang, Selangor, Malaysia..

Tahun 1992-1993 - Memulakan tadika di _____ apa ntah tak ingat.. :P tapi yang aku tahu sekarang tadika tu dah tak wujud.. dan yang aku ingat time tadika dulu aku memang seorang yang agak lasak.. boleh ajak kawan ponteng kelas lagi.. sembunyi belakang pokok pisang.. hahahahaa.. :P tapi kalau kene pape sket jer.. cepat nangis huhuu.. 
Budak nakal di tadika... uniform pun tak pakai hahahahaa..   :P
Tahun 1994 - Aku memulakan sesi persekolahan darjah satu di Sekolah Kebangsaan Ampang (SKA) .. walau ada sebuah sekolah yang dekat dengan rumah aku tapi ibu bapa ku tetap mahu aku bersekolah di SKA sebab akak dengan abang aku ada di SKA.. ketika aku memulakan persekolahan.. abang berada di darjah 4 dan kakak di darjah 5.. dan di bahagian petang kami akan ke Sekolah Rendah Agama kampung Melayu Ampang..

Tahun 1998 - Saat permulaan terdetik untuk menjadi seorang hafiz quran.. ia nya bermula dengan bulan agama islam di SKA.. di sebabkan aku selalu pakai songkok kat sekolah.. mungkin sebab itu guru kelas ketika itu Puan Rohaini Sadan telah mengarahkan aku untuk mewakili kelas dalam pertandingan hafazan..

Walaupun ketika itu ada pertandingan lain seperti nasyid, syarahan, tilawat dan sebagai nya.. mungkin ini yang di kata kan pertunjuk permulaan pada aku.. dan aku di beri masa kurang dari sebulan untuk menghafal dari surah an-nas hingga surah ad-dhoha..

Nasib baik aku di bantu oleh Imam Masjid Taman Kosas pada ketika itu Ustaz Subky dari kelantan (kawan rapat arwah ayah).. yang memang mahir dalam taranum quran.. alhamdulillah walau aku tak dapat hafal 2,3 surah dalam list tu (sebab susah).. tapi aku still dapat johan :D Alhamdulillah dalam semua berjalan baik aku tamat di sekolah rendah pada tahun 1999..

Tahun 1999 - UPSR..!!!! Kantoi sebab ada "B" untuk english hehehehee.. bukan sebab aku main atau tak focus.. dah memang susah.. tapi dapat jugak masuk sekolah sains hahahhaa.. :P tapi dekat Sekolah Rendah Agama result aku bagus dalam SPRA.. 86 %..!!!! Alhamdulillah :D

Awal tahun 2000 - Sekolah Sains 2 bulan setangah jer.. parents tanya asal tak nak berlajar? tak minat ker?.. aku jawap la.."tak minat :P hahaha.. sebab nak hafal quran".. arwah ayah aku jawap kalau tak minat.. jom hari ni jugak berhenti.. yesss...!!!!.. parent aku bagi lepak sebulan di rumah..


Antara pelajar Darul Quran Wal Hadis
Sahabat- sahabat di Darul Quran Wal Hadis

Pertengahan tahun 2000 - memulakan pengajian di Mahaad Tahfiz Darul Quran Wal Hadis.. first masuk memang dah kene buli/ejek dengan senior.. di sebabkan aku jenis suka melawan maka lagi teruk la aku kene.. but alhamdulillah aku tak pernah basuh baju senior.. tak pernah kene pukul ( kecuali dgn ust :P ).. tak ada siapa berani suruh aku buat kerje dia.. :D dan pada tahun ini juga aku memulakan dari starting macam mana nak mengeja dan kemudian membaca al-quran.. hafal 3 juzuk sahaja.. kelas Ust Zuhair.. ( garang giler.. :P )

2001 - Di naik taraf kan ke kelas Ust Mustafa.. hujung tahun hafal 13 juzuk..

2002 - Mendalami usulul quran, tajweed dan basic bahasa arab.. hujung tahun hafal 23 juzuk..

2003 - Alhamdulillah bulan ogos aku khatam Quran.. 30 juzuk.. Ramadhan Imam terawih masjid di selayang

2004 - ketika kawan yang lain sibuk focus nak SPM aku dah sibuk nak ke oversea.. so cerita aku ke South Africa bermula dengan seorang senior di africa selatan yang bernama Maulana Marwan Bin Ilyas.. beliau duduk berhampiran dengan Mahaad Tahfiz Dar Quran Wal Hadis..

Setiap kali dia balik cuti ( dari afrika selatan ).. selalu la dia datang lepak kat madrasah aku.. main bola, ping pong etc.. so aku seronok bila dia cakap ada ayat2 english, arab dan urdu.. sebab orang agama mana lah tahu english time tu.. bila berhujah dalam feqah.. dia akan keluar kan dalil hadis dan tafsir untuk 4 mazhab.. sesuatu yang amat mengejutkan..

Maka aku dengan tak malu bertanya.. "Abg Marwan.. nanti saya nak sambung belajar kat tempat Abg Marwan". Alhamdulillah dia tolong aku sebaik2 nya.. dari nak buat Visa sampai lah aku masuk kelas di Darul Uloom Zakariya, Johannesburg South Africa..   ( Continue to part II.. )

19 comments:

  1. Assalamualaikum wbt..

    Owh, nie ka permulaan kisah sebelum ke SA.. bru sy tau.. now xcited nk tau utk part II.. ^^,

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaa.. jangan xcited la.. biasa jer :P

      Delete
    2. mst la ad sedikit ke-xcited-an.. yela, kenai awk pn mse drjh 6 pastu last cntct, then jmp smula kat friendster almost 6 thn lps kot..sedaq2 awk stdy kat SA.. ermmm, howwww... heeee

      Delete
    3. yelar... pape pun thanks follow.. nanti walimah jangan lupa hantar kad.. insyallah tahun ni balik malaysia :D

      Delete
    4. yaka balit mesia?? awk nie susah sket sy nk caye pasai sat habaq balik sat habaq xnk balit dh.. aiyoooo... btw, jika ada walimah adalah kad utk shbt sy yg jauh nie.. Insya'Allah.. ^^,

      Delete
    5. Insyallah.. ada rezeki saya balik malaysia.. apa2 pun nak bagi kad walimah tu.. bagi la awal2 sket.. senang nak plan balik malaysia.. :P

      Delete
  2. jou lewe is tog interessant. Ek lees het met veel plesier :)

    ReplyDelete
  3. Waalaikumsalam..
    thanks for coming and your feedback.. :D

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. Part 2 dah lama start tulis tapi sebab complicated sket..
      sampai sekarang tak siap2 :P

      Insyallah akan try siap kan .. coming soon :D

      Delete
  6. jadi umur nye sekarang tua ke mude ;p mls nk kire

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang dah tua la hahhaaa... kalau tanya sebelum tahun 2014 sedap sket nak jawap kurang satu angka hahaha.. :P

      Delete
  7. umur awak 27 ke.mana part tu :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah.. Yeap this year insyallah will turning 27 years old :D
      Part 2? coming soon hehehee insyallah ..doakan la :D

      Delete
  8. tersentuh & kagum,

    seawal 13 tahun dah boleh buat keputusan sendiri :-)
    dalam case aku, aku ikut je flow sistem pelajaran kat negara ni, go one by one,
    masalahnya dari kecik ak taktau nak jadi apa, redha je, no turning back :-)

    sambungla part II

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aik jangan lah tersentuh dan kagum hahahaaa... biasa2 jer.. Tuan Doktor lagi hebat ..
      Alhamdulilllah dah jadi doktor bagus la tu.. bukan senang dan bukan semua orang boleh jadi kan .. insyallah nanti akan sambung Part II.. :D

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...