Thursday 13 February 2014

Uncle Azizul dan Auntie Shal Yang Ku Kenali

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia..

Hampir semua rakyat Malaysia sudah sedia maklum mengenai pasangan warga Malaysia yang ditahan di Stockholm, Sweden. Mereka ialah Encik Azizul Rahim Awaluddin dan Puan Shalwati Norshal.. Dan anak-anak mereka Aisyah, Ammar, Adam dan Arif.

Alhamdulillah ramai insan di Malaysia memberi pandangan yang baik dan mendoakan mereka.. Aku ucapkan terima kasih dan berharap doa dan solat hajat diteruskan untuk kebebesan mereka.. Tapi pada masa yang sama ramai juga yang memberi pandangan negetif dan buruk terhadap mereka ini.

Maka hari ni Insyallah aku nak cerita pengalaman aku sebagai antara insan yang rapat dan amat baik dengan mereka.. Bagi memberi gambaran sebenar siapakah mereka ini yang dituduh suka mendera anak..


Gambar asal dari keratan akhbar.. Kenangan terakhir aku bersama Uncle Azizul dan Auntie Shal @ Stockholm, Sweden - September 2011..

Kepada mereka yang menfitnah pasangan baik dan prihatin ini.. Aku mohon berhentilah daripada berbuat dosa sedemikian.. Dan pada mereka yang terus memberi kata hina dan tomahan tanpa usul periksa apatah lagi tidak pernah berjumpa atau mengenali mereka.. boleh berhenti dari membuat perkara tersebut.. Dan sila berhenti dari share perkara fitnah di Facebook dan Twitter..

Aku mengenali mereka buat pertama kali di Johannesburg, Afrika Selatan pada tahun 2005.. Ketika itu aku menuntut di University Islam Darul Uloom Zakariya.. Encik Azizul atau dengan panggilan Uncle Azizul.. Seorang yang amat mesra dengan kami ( pelajar Malaysia ).. Kerana keprihatinan beliau dan isteri Auntie Shal selalu bertanya khabar dan memberi pertolongan kepada pelajar.. Membuatkan semua pelajar mengenali dan menghormati beliau.. Mahu pun pelajar dari Indonesia, Brunei, Singapore, Kemboja, Vietnam dan juga Thailand..

Uncle Azizul dan Auntie Shal tidak pernah lupa dan segan silu menjemput kami pelajar Malaysia untuk hadir kerumah beliau di Sandton City, Johannesburg.. Bagi memeriahkan suasana jika ada majlis makan2 dan BBQ sesama rakyat Malaysia.. Malah dalam majlis keagamaan seperti tahlil, doa selamat, awal muharram, dan sebagainya beliau bersama isteri tidak pernah lupa untuk menjemput kami hadir bagi mengimamkan solat, azan, memberi tazkirah ringkas dan sebagainya..


Senyuman terukir
dengan hasil tangkapan
Bersama warga Malaysia yang lain pada
Hari Raya Aidilfitri @
Di Kedutaan besar Malaysia Sweden..


Mereka selalu ceria
untuk ke sekolah :D
Bersama Ammar dan Adam..
Bukit belakang rumah di Spanga, Sweden

Bersama warga Malaysia yang lain di Afrika Selatan pada ketika itu Duta Malaysia Dato' Yahya (2004), Tim. Duta Tuan Ilham Ilyas, Kakitangan Wisma Putra Abg Rohaizat, Auntie Maznah, Kak Shima (2008), Uncle Kamaruddin (2004), Uncle Wan Aizan, Abang Isharudin (2008), Pengarah JPM Dato' Rani (Dec 2006), Abang Tasya JPM (2004) dan Abang Azrul JPM (Oct 2008)..

Kakitangan MinDef DA Kolenel Dato' Ibrahim (2005), Sarjen Nazri (2004) dan Sarjen Yusoff (2008), TC Matrade Encik Mansor (2005), ATC Abang Norman (2007), Malaysia Airlines South Africa Manager Encik Yusno dan Encik Zulkarnain, Kakitangan Tourism Malaysia Abg Eddy Mazlan, Encik Rahman (2004) dan Encik Syahreem Tan (2007), Termasuklah ahli perniagaan Malaysia di Afrika Selatan Encik Wan Batu, Encik Wan Zul , Mejar (B) Amin dan bersama keluarga masing2.. 

Kesemua mereka ini mengenali rapat dan mengakui sifat baik ibu bapa yang ditunjukan uncle azizul dan auntie shal.. Tiada seorang pun dari mereka ini bersetuju dengan tuduhan pihak sweden.. Malahan Auntie Shal adalah seorang guru yang telah mengajar lebih 10 tahun di Sekolah Seri Putri.. Dikenali ramai pelajar dengan panggilan Ms Shal.. Kebaikan, keikhlasan dan keprihatinan Auntie Shal terhadap pelajar diakui oleh bekas2 pelajar Sekolah Seri Putri..


Hantar Arif sehingga kedalam kelas sekolah di pagi hari..

Sebagai pelajar paling rapat dengan family Uncle Azizul ketika di afrika selatan.. Aku selalu dipanggil oleh Uncle Azizul untuk hadir ke rumah beliau untuk mengajar Aisyah, Ammar, Adam dan Arif mengaji dan solat.. Dan pizza buatan aku amatlah disukai mereka berempat yang riang ini.. Sehingga ketika mengunjungi mereka di Sweden pada tahun 2011.. First thing yang Aisyah dan Ammar minta ialah " abang afif buatlah pizza.. kitorang nak makan pizza.."


Seminggu hampir 4-5 kali aku buat pizza untuk mereka..
Di Johannesburg, South Africa mahu pun Stockholm, Sweden..
Adam di rumah mereka di Sandton City, Johannesburg

Kadang2 hampir setiap weekend aku datang ke rumah mereka semasa di Afrika Selatan.. Alhamdulillah selama 5 tahun tak pernah aku lihat kanak2 ini dipukul seperti yang dituduh mahupun kesan pukulan apatah lagi deraan.. Sebagai seorang guru auntie shal sendiri tahu bagaimana mendidik anak2 beliau.. Dan aku pernah menjadi wakil keluarga untuk Aisyah, Ammar dan Adam di sekolah.. Alhamdulillah tak pernah dengar cikgu mengadu ternampak kesan deraan atau pukulan pada mereka..


Arif tertidur sewaktu
konvoi beraya..
Ammar dan Adam
selalu bermain dan tidur di bilik aku

Pada tahun 2011 sekali lagi aku berpeluang untuk menyambut ramadhan dan syawal bersama mereka sekeluarga di Stockholm, Sweden.. Selama lebih sebulan aku tinggal bersama mereka.. tiada banyak perubahan pada mereka sekeluarga.. Semua seperti biasa kecuali melihat aisyah, ammar, adam yang makin membesar.. dan arif sudah memulakan sesi persekolahan..

Alhamdulillah dengan cara didikan dari ibu bapa yang baik dan tanpa paksaan Ammar yang baru berumur 11 tahun mampu berpuasa di bulan Ramadhan yang pada ketika itu musim panas - siang selama 18 jam di Sweden.. Dan aku menjadi saksi melihat keupayaan ammar dengan secara rela walau beberapa kali auntie shal memberi nasihat supaya berbuka jika tidak dapat menahan puasa..


Sifat baik Uncle Azizul dan Auntie Shal memang disenangi ramai ketika di Johannesburg, South Africa.. Credit photo to - Uncle Wan Batu..

Solat adalah perkara utama yang diberi tumpuan oleh uncle azizul dan auntie shal.. Alhamdulillah selama sebulan ramadhan di Sweden.. Keluarga ini tidak pernah meninggalkan solat subuh, magrib, isya' dan terawih secara berjemaah.. Kemeriahan ramadhan bertambah lagi apabila seorang pelajar super senior auntie shal iaitu Kak Melati yang baru habis Master di Denmark datang menziarah untuk seminggu lebih..

Dan antara pelajar auntie shal yang lain iaitu Ilham Ainaa dan Nabila yang aku kenali.. yang sedang menyambung pelajaran di United Kingdom juga mengakui kebaikan dan keprihatinan "Ms Shal" semasa di Sekolah Seri Putri..


Uncle Azizul (Kanan).. Bersama Kakitangan dan pelajar..
Auntie Shal (kiri) bersama pelajar dan warga Malaysia
Di  Sukan ASEAN - Pretoria, South Africa

Aku bukan membuat cerita untuk menutup apa yang telah dituduh pada awalnya.. tapi semua terjadi adalah salah faham guru kelas Adam yang memikirkan bahawa ibu bapa mereka memukul dan mendera dengan teruk jika anak2 mereka tidak solat apabila adam dengan tidak sengaja dan tanpa niat memberitahu kepadanya..


Auntie Shal bertudung hitam.. Di senangi dan di hormati oleh warga dan pelajar Malaysia semasa di South Africa..

Mengharapkan doa dari semua warga Malaysia.. Semoga Encik Azizul Rahim Awaluddin dan Puan Shalwati Norshal dibebaskan secepat mungkin.. Syukur alhamdulillah anak2 mereka sudah dibawa pulang.. Solat hajat untuk kebebsan mereka masih diteruskan oleh pelajar agama yang mengenali mereka di Afrika Selatan, Zambia, Mesir, Yemen, Jordan, Saudi mahupun di Malaysia.. Moga hari ni kita doakan mereka yang susah dan insyallah bila kita susah  Allah membuka hati orang lain untuk mendoakan kita.. Sekian terima kasih..

Update 14 Febuari 2014 -  Di sebabkan ada juga yang tidak berpuas hati.. dan ada juga yang hentam saya kiri kanan atas bawah.. Maka insyallah akan buat Part 2 - Uncle Azizul dan Auntie Shal Yang Ku Kenali.. Saya memerlukan sekurang-kurangnya 10 testimony ringkas dari mereka yang kenal rapat dengan Uncle Azizul dan Auntie Shal ini.. Alhamdulillah ramai telah memberi sokongan dan mendoakan kepada keluarga ini saya ucapkan terima kasih..

Terutama kepada bekas pelajar dan guru Sekolah Seri Puteri, rakan sekerja uncle azizul dan rakan2 semasa mereka berkhidmat di Johannesburg, South Africa dan Stockholm, Sweden.. Dan bekas pelajar Malaysia di Afrika Selatan.. saya harap dapat memberikan testimoni.. Saya hanya perlukan nama, siapakah anda bagi mereka rakan sekerja atau bekas anak murid etc dan insyallah saya akan cuba jawap beberapa persoalan mengenai mereka.. Sila email di afif_4ht@hotmail.com..


264 comments:

  1. terima kasih utk entry ini..
    baru tau cerita sebenar sbb byk sgt cerita pelbagai version yg xtau btol atau tak..
    susah jugak undang2 sweden...atau mereka sbnrnya sengaja nak burukkan org Islam dgn mengatakan Islam tu jahat sbb suka mendera/memukul? sebagaimana mereka (org barat) penah kata Islam itu terrorist.

    anak2 mereka berjaya dibawa balik, tak boleh ke kerajaan m'sia tolong mereka berdua ni pulak yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama.. tak tahan sebab ramai orang memberi pandangan yang buruk tanpa mengenali pasangan suami isteri ini.. Kerajaan Malaysia masih lagi berusaha membawa pulang pasangan tersebut.. apa pun mohon doa dari semua orang ..

      Delete
    2. anak2 mereka berjaya dibawa balik maksud sis dorg ade kt malaysia ke?

      Delete
    3. Ye.anak2 dorg dah ada kt Malaysia..

      Delete
    4. itu la jadinya kalau hukum Allah tidak dilaksanakan. kalau betul sekalipun mereka pukul anak sebab tak bersolat, apa masalahnya? Pukul untuk tujuan mendidik. tapi ternyata afif pun kata mereka tak pukul. tapi org sweden plak yg sibuk2 nak membela benda yang tak wujud. pelik la derang ni.

      Delete
  2. Assalamualaikum saudara afif, alhamdullilah. sheila memang tak berniat buruk terhadap pasangan ni.. syukur.. semoga mereka terlepas daripada fitnah ni.. Allahurabbi, siapa la yang pandai-pandai nak pisahkan ibubapa dan anak-anaknya ? hmmm sedih baca. btw Afif, terliur sheila tengok pizza besar gedabak tu. Adoiiii buatkan satu untuk sheila ehhh (^_______^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..orang yang difitnah tergolong dalam orang yg dizalimi dan dianaya.. Doa mereka adalah makbul..Hanya mereka yang tak suka pada kebaikan akan memisahkan hubungan baik ibu bapa dan anak2.. pizza tu selalu buat untuk budak2 nie jer :D

      Delete
  3. terlalu byk versi kisah mereka ni.. apa2 pun harap yg terbaik untuk mereka dan anak2... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini versi dari pengalaman sendiri dalam mengenali mereka sekeluarga.. Insyallah semua pun mengharap yang terbaik untuk mereka.. :D

      Delete
  4. semoga mereka dilindungi oleh Allah s.w.t. saya pun terliur tengok pizza tu... hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminn.. moga sama2 kita doakan kebaikan untuk mereka..
      Pizza buat sendiri baru puas hati.. buat yang doh lembut huhuhuuu.. :D

      Delete
    2. saya nak pizza tu please...hehe..buatkan boleh???? :D

      Delete
  5. benda mcm ni yg tahu sumber patut disharekan di Fb..bukan benda2 merepek yg tak tentu pasal tu....huhuh thanks afif!insyaAllah saya nak share kat FB ye...tq!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum ni kalau boleh nak diam tapi tak tahan bila baca fitnah dan tomahan di facebook dan blog orang.. So tergerak hati nak cerita siapa mereka ni.. terima kasih mohon share..

      Delete
  6. semoga mereka sekeluarga tabah menghadapi ujian ini..kesian kat anak2..

    #meriah pizza tu..kalah pizza hut mcm ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah sama2 kita doakan moga mereka kembali bersatu seisi keluarga..
      #Pizza uat sendiri memang la meriah :D

      Delete
  7. Terima kasih atas pencerahan..moga tidak ada lagi fitnah dan cacian terhadap pasangan ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2.. moga yang prihatin selalu mendoakan mereka.. harap begitu lah tiada tomahan dan cacian lagi..

      Delete
  8. saya ada juga terbaca pasal perkara -ve pasal mereka... tapi saya macam kurang percaya... terima kasih atas pencerahan yang sangat details... saya harap jangan ada yg menabur fitnah lagi.. doakan agar mereka mendapat pembelaan yg sewajarnya...

    p/s: sedapnya pizza tuuu....... hehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga sedikit apa yang saya tulis ini dapat membuka mata mereka yang menuduh tanpa asal usul periksa.. Moga sama2 kita doakan yang terbaik untuk mereka..

      Pizza tu gerenti sedap huhuhuu.. :D

      Delete
  9. Alhamdulillah..mmg berbaik sangka dr awal terhadap psgn nie...risau dan simpati bila pikirkan nasib mrk sekeluarga..moga Allah permudahkan semuanya..amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah bagus la.. bayangkan lah betapa susah nak membesarkan anak dan mendidik pada zaman sekarang apatah lagi tinggal di negara bukan islam.. moga Allah mempermudah urusan mereka..

      Delete
  10. sejuk tengok kedua pasangan ni...zura pun tak rasa diorang mendera anak2 dorang, tp dorang memukul untuk mendidik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah terima kasih kerana memahami.. mendidik anak2 satu kewajipan :D

      Delete
  11. xtau lah uols ada sangkut paut or mengenali theyol tu
    w/pun iols x bape tahu sgt kisah mereka tu
    tp tulah diorg ni xkenal sgt ngan theyol tu xpyhlah kan nak buat2 cite yg xbetul

    tp tp tp tp kan kan kan
    iols teruja lah tgk piza uols tu
    mintak resepi plis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagai orang mengenali mereka rasa nyar wajib untuk mempertahankan mereka apabila mereka difitnah sedemikian rupa.. sebab itu pepatah berkata diam lebih baik dari berkata2..

      haha part pizza pulak Kak El bagi tumpuan ek hahahaaa.. ok nanti akan share resipi insyallah :D

      Delete
  12. sedih nya kan.. mendidik anak dengan cara yang baik tapi di salah ertikan .harap mereka berdua sentiasa tabah menerima dugaan yang maha hebat ini ,. sama2 lah kita berdoa,. tq share cerita ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ujian dari Allah.. Rasulullah pun sebagai utusan Allah pun diuji dengan pelbagai cabaran.. ini kan kita insan biasa.. sama2 lah berdoa pada Allah.. terima kasih Lieya :D

      Delete
  13. huhu,,, bagi moon... baca/dgr boleh..percaya jangan... hehehe

    tumpang simpati dgn apa yg berlaku... moga cepat dibebaskan,,, dari tuduhan sebegitu...

    ReplyDelete
  14. wah...akhirnya ada true story.
    memang kesian dekat kelaurga ni. pertuduhan untuk en.azizul tu banyak jugak. sapa yang report macam tu sebenarnya?
    apa2 pun saya mendoakan yang terbaik untuk mereka.
    kalau diorng jenis mendera anak, takde nya anak2 dioarang menangis2 rindukan diaorang kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang mula2 report pada polis ialah guru sekolah kanak2 ini.. dan tuduhan tu tiba2 terlalu banyak sehingga ia dikatakan selama 2 tahun sebelum.. teruskan berdoa moga terima kasih.. betul tu boleh nampak betapa syg anak2 tu pada ibu bapa mereka.. :D

      Delete
  15. officemate ade jgak crita pasal pasangan ni memang suka mendera anak meraka. Tapi mereka ibu bapa pasti nak kan yg terbaik untuk anak2. pukul xsemestinya salah. dan undang2 kat sana memang melapau .. Allah kan ada. kalau mereka berdua tak bersalah. mesti mereka di bebaskan.. amin =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memukul yes.. untuk pengajaran dan peringatan.. but Mendera.. No way.. Ibu Bapa yang sayangkan anak tahu apa yang terbaik untuk anak2 mereka.. betul tu pukul tak semestinya salah.. yep setuju undang2 disana memang melampau.. sehingga anak2 tidak boleh disentuh langsung oleh ibu bapa.. Berharap agar mereka dibebaskan dgn cepat.. anak2 mereka menangis setelah hampir 2 bulan tidah melihat wajah ibu bapa mereka..

      Delete
  16. terima kasih atas entry ni bro...ad terbaca dalam FB yang mendakwa pasangan memang mendera anak mereka....Satu fitnah yang betul kejam..moga Allah melindungi mereka sekeluarga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 ikhwan.. moga memberi peringatan pada semua orang..

      Delete
  17. Allah sentiasa bersama orang2 yang sabar .
    Keep praying n banyakkan istighfar .
    The real situation hanya Allah dan uncle n auntie ni yang tahu . And pkcik lagi kenal mereka kan , semoga ini dapat tolong menutup /mengurangkan cerite n tohmahan orang pada mereka .

    ALLAH TAALA SEBAIK2 PENJAGA .

    Ujian tok family ni dan semoga kita dapat ambil iktibar .
    Amin T_T

    ReplyDelete
  18. Macam-macam cerita pasal diorang ni tak tau mana nak percaya. Tak sangka TT kenal diorang...boleh tak saya share entry dalam fb saya? Bagi kawan saya tengok....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu macam cerita yang keluar sekarang ni.. sila lah share memang niat tulis untuk bagi orang faham kenapa dan siapa mereka ini.. terima kasih :D

      Delete
  19. elok juga entry sebegini dikeluarkan
    bagi membuka mata
    pada sapa yang suka meng'iya'kan berita
    yang tak tentu betul atau tak

    yang pasti
    pembikinan pizza itu adalah berita yang betul..
    dan agak-agak bila bole buat di malaya?

    *heheheheh*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah dah cuba yang terbaik.. tapi masih ada yang hati hitam dan mata pejam..
      oh pizza tu macam iklan kitkat pulak kat entry ni hahahaa.. nak buat nanti kene ajak dtg putrajaya :D

      Delete
    2. As-Salam... saya juga ex-student miss shal 1991-1995 di seri puteri, Jln Kolam Ayer. she was my english teacher n my warden too. Miss Shal mmg seorang yang tegas tp dlm masa yang sama beliau juga seorang yang sangat caring & happy go lucky. Beliau sering membantu saya terutama dalam pelajaran bahasa Inggeris... sanggup buat extra class utk ajar saya. Tak kira masa atau wang ringgit. Ttg bab solat mmg sgt tegas. Setuju dgn komen dina. Beliau kejutkan student dorm to dorm dgn pki telekung... tambahan pula dorm saya mmg sebelah dengan bilik beliau. Sedih bila baca di pelbagai media ttg beliau... mmg x masuk akal... guna kayu dan sebagainya... ada yang kata beliau merupakan ibu tiri kpd 4 org anak2 tu.. sungguh mendukacitakan... bagi kepada sesiapa yang tidak mengenali miss shal, jangan tuduh atau cakap sesuka hati.. Kita sama-sama doakan yang terbaik & jangan putus doa untuk mereka... ini semua ujian dariNya.... insyaAllah, the truth will be revealed.... hentikan tomahan yang bukan-bukan mengenai Miss Shal & suaminya. I miss you miss Shal..... ( elly- ex-student miss shal )

      Delete
    3. Terima kasih di atas sokongan anda dengan kenyataan ini.. Moga kuranglah orang yang suka membuat andaian salah itu..

      Delete
  20. salam.. saya ex-student miss shal back in 1993 di seri puteri. she was my english teacher n my warden. miss shal mmg tegas tentang solat dan dia antara warden yg sgt prihatin dan sgt menjaga solat students nya.. bayangkan kerajinan miss shal bangun awal around 5.45 am dan round from block to block dlm kdaan yg gelap dan solo pulak tu, kejut students utk bgn subuh.. sedih sgt dgn semua cerita negative yg kami ex students semua baca dlm fb. harapnya lps ni takde lagi la fitnah yg saya kirakan berat di sweden dan dibebaskan utk bersama anak2nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam...saya pon student miss shal.... apepon, jangan putus doa untuk mereka... Allah ada, ini semua ujian dariNya.... insyaAllah, the truth will be revealed~~ ;)

      Delete
    2. Kan? Miss shal mmg best.. doakan yg terbaik utk family ni..

      Delete
    3. ya nieda..
      kita x-student ms shal mmg biase dikejutkan utk subuh..
      ingt time die kejutkan student dorm to dorm dgn pki telekung smbil berjalan ke surau kt blakang block A dlu.. ms shal sgt menitikberatkan solat selain ustazah nur ainee..
      -dina-

      Delete
    4. Terima kasih di atas good feedback anda semua dari Seri Puteri.. :D

      Delete
  21. Tahniah bro....saya suka baca entri ini. Memang tanggungjawab mak dan ayah dalam soal solat. Ini kerana tanpa solat tidak bererti hidup ini. Anda tidak ada nilai sekiranya tidak bersolat. Harap anda boleh sebarkan entri ini melalui fb dan twitter....semoga kita dijauhi sebarang dosa di akhirat nanti.

    ReplyDelete
  22. terima kasih untuk entry ni....macam-macam version dah baca
    Apapun kita doakan yang terbaik untuk pasangan ini

    Waaaaahhh mengodanya pizza itu!!!!!

    ReplyDelete
  23. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  24. Keep posting all positive entries. Bagus bang.. Aku try spread the story.
    Kita sertai dengan doa. Insyaallah.

    ReplyDelete
  25. semoga puan shalwati dan suami tabah dengan ujian ini... sedih melihat anak dan ibubapa terpisah...semoga di permudahkan urusan.. insyaallah.

    ReplyDelete
  26. semoga puan shalwati dan suami tabah dengan ujian ini... sedih melihat anak dan ibubapa terpisah...semoga di permudahkan urusan.. insyaallah.

    ReplyDelete
  27. sama sama berdoa yang terbaik..kita mahukan keluarga contoh islam yang terbaik..insya allah

    ReplyDelete
  28. Allah swt bless you adik. Keep it up. Continue sharing.

    ReplyDelete
  29. dari dlu lagi sentiasa bersangka baik dgn mereka.. :) tgk anak2 riang je rasa. harap semoga kes mereka dpt diselesaikan secepat mgkin.. ujian dr allah utk menguji mereka kan.. :) semoga uncle dan auntie sbr melalui ujianNYA :)

    ReplyDelete
  30. Insyaallah..moga dipermudahkan segalanya..

    ReplyDelete
  31. I have been saddened and disturbed by what has been happening. All I can say is that I hope things will get better and the family be united again.
    I taught with 'Miss Shal' as she was fondly known then - in Sri Puteri from 1992 till1996 - when I retired from the teaching service. We got along well and she was one of the most popular English teachers around. We shared a lot of experiences with the 'English Language' and worked well together - in our effort to make l'earning English' fun. Those were the good times and I sincerely hope and pray that all will end well for Miss Shal and her family. There's no way she could ever be an 'abuser'. My prayers will always be with her.

    ReplyDelete
  32. Sy xkenal mrk. Tp sy susah nak percaya cerita negatif ttg mrk bila tgk cara berpakaian n sikap ank2 mrk yg nampak sopan. Mustahil sikap mrk kejam sbb ank2 mrk xnampak mcm org yg melalui penderaan. Mungkin ini ujian buat mrk. Marilah kita doakan yg baik2 sj. Semoga mrk bebas dan bersatu kembali.

    ReplyDelete
  33. Besaqnyaaa pizza. Nanti share resepi. :)
    Btw. Semoga segala urusan pasangan suami isteri itu dpermudahkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aduh.. pizza yang diutamakan hahahaa.. ok ok insyallah.. akan share nanti :D

      Delete
  34. this case really bagi pengajaran pada semua orang

    especially, melayu yang suka sangat bagi alasan agama semata2 nak 'halal' kan apa yang dorang buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, kisah ini benar-benar boleh jadi pengajaran buat 'hanya MELAYU' yang tak kisah dan tak peduli sekiranya iman anak-anak tergadai disebabkan terlalu takut dan diikutkan sangat undang-undang ciptaan manusia berbanding Allah..

      Delete
  35. Keep up sharing with others...let them know the truth.

    ReplyDelete
  36. terima kasih afif di atas pencerahan ini...psst..mahal pizza ko dulu,bila nak buat lagi tp yg free nye hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah nanti kita buat gathering.. aku buat pizza tu :D

      Delete
  37. SYa kalau keluar kes ni x semena2 jd nk marah.. Nk marahkan pihak yang tak tau ape2 tentang ajaran agMa kita.. Kenapa lah hal ni diperbesar2 kan sgt kat sweden tu, pasal masaalah sosial anak2 muda dio orang buat xtau je.. Kes pukul tangan ngan rotan seolah2 kes seludup dadah.. Mula2 tu ingtkan memeg kes dadah.. Dan xpercaya jika dilihat dngan personaliti pasangan tu, rupanya kes hujung kuku je.. Agak2nya lah anak2 kat sweden semua besar kepala kan? Dan xdea nilai kot ibubapa bg diorang.

    ReplyDelete
  38. good work bro...

    ty for clearing my mind...

    sejak baca artikel berbaur fitnah yg tersebar 3-4 hari lepas,mmg tak boleh nak hadam apa yg dorg nak sampaikan actually...

    nampak sgt sampai media pun dorg sanggup masuk utk asingkan ibubapa dgn anak2nya...

    ReplyDelete
  39. Xperlu nak backup. Xperlu nak fitnah. Yg penting muhasabah dan perbaiki diri sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muhasabah dan perbaiki diri sendiri sama pentingnya dengan melangkah ke hadapan bersuara menjelaskan fakta apabila berlaku pertuduhan melampau dan fitnah atas saudara yang kita kenali. Dalam hal ini, penulis berhak pun 'backup' pasangan yang difitnah ini sebab beliau memang berpengalaman dalam berurusan dengan keluarga ini dan mengenali mereka dengan dekat. Yang memang tak perlunya adalah memfitnah sebab Allah sendiri berfirman bahawa "Fitnah itu lebih dahsyat daripada membunuh". Jadi kita yang tak tau apa-apa dan tak kenal pun pasangan ni yang perlu diam, muhasabah dan perbaiki diri sendiri jugak, tapi janganlah sampai kering hati dan pentingkan diri sendiri sangat tak mahu mendo'akan yang baik-baik untuk keluarga ni..

      "The greatest tragedy is not the brutality of the evil people, but rather the silence of the good people." -- Dr. Martin Luther King, Jr.

      Delete
    2. Alhamdulillah terima kasih jawapan saudara yang juga membuka mata saya.. moga kita sama2 terus beroda pada mereka.. :D

      Delete
  40. Bagaimana pula pendakwaan boleh sebodoh itu.? Bagaimana pula dakwaan pihak sekolah dah beberapa kali panggil mereka utk berbincang..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pihak sekolah dah panggil beberapa kali..?? hohooo.. dari mana sumber ni..??? dari print screen tu ker? tengok je la ayat insan yg cakap.. dari gaya percakapan dah tahu dia tak suka pada pasangan ini.. moga Allah melembutkan semua hati manusia amin.. :D

      Delete
  41. Tq atas pencerahan fitnah yg ditaburkan. semoga tiada lagi cerita buruk selepas ini. Memang sedih kisah ini, walau kononnya dilayan dengan baik dalam penjara, mcm mana layanan baik pun penjara tetap penjara, tetap terpisah dengan dunia luar. Semoga Allah permudahkan mereka berdua dan dapat dibebaskan dan dapat disatukan semula dengan anak-anak.Semoga doa kita rakyat Malaysia dapat membebaskan mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lupa nak komen pizza tu, mmg teliur, jarang tgk homemade mcm tu,,, hehehe.

      Delete
  42. Sejenak membaca fakta fitnah. Ada ker nama anak dia amir? Bukan arif ker yg kecil? Fakta pun x betul. Cerita2 lain lagilah auta. Islam pasti menang. Kpd yg kata melayu menghalalkan guna agama.Bg saya satu cth terlepasnya perkara dari agama walaupun sebesar zara?

    ReplyDelete
  43. Tahniah admin kerana berusaha menjaga aib keluarga en azizul dan puan shalwati, moga allah membalas kebaikan saudara.. p/s pizza tu nampak sedap bro...hehehe

    ReplyDelete
  44. Oh... sekarang dah ada bukti so harap2 orang yg baca artikel ni tak terpengaruh la dengan fitnah2 yg blh menjatuhkan maruah 2orang ni.
    Baca jgk org yg memburuk2kan mereka tp antara nak percaya dgn tidak je.

    Kita tak berada kat tempat dorang, syok la kata mcm2.
    Cuba orang memburuk2an famili kita tp famili kita sikit pun tak salah.. sure la sakit hati.

    Thanks atas entry ni ;-)

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum..

    kisah bnr yg menyentuh hati..smoga psgn ini mndpt keadilan yg swajarnya..
    doa seluruh umat islam amatlh diharapkn...tmbh tersentuh lg bla mengenangkn
    ank2 yg teramat rndukn kdua ibu bapa mrk sguh bnr mendera prasaan dan emosi mrk..
    sayu ja rasa.. :"(

    Hasbunallau Wa Ni'mal Wakil,Ni'mal Maula Wa Ni'mannasir..(^_^)

    ReplyDelete
  46. Fitnah? Are you saying that mahkamah tipu? You're talking about a law institution, sistem perundangan. Fitnah? That is a grave accusation, bro.

    Secondly, I don't understand the element of ROTAN. You said it yourself. Ms Shal rotan dengan "perlahan" tapak tangan anak dia. What is perlahan to you might not be perlahan for the boy and why must there be rotan? Kenapa tak pukul je tapak tangan or kaki anak tu dengan tangan kita sendiri? Sebab kalau kita pukul dengan tangan sendiri, tangan kita sakit. Betul? Jadi, rotan tak sakit tangan kita, but sakit tangan anak.

    Come on, give us facts, not excuses.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tunggu dan lihat sahaja..tak perlu membuat "mahkamah" di sini plak ye Xylena..

      Delete
    2. Kenapa? ‘Mahkamah dan undang-undang ciptaan manusia‘ sifatnya bersih dan suci ke daripada fitnah? Tiada kelompongan dan kecacatan langsung?

      Delete
    3. penerangan utk xylena,,,ble search k..didikan cara islam -Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

      Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak .... Betul atau tak ttng mereka ni biarlh kt bersangka baik.. pe salahnya peluang kedua..doakan yang terbaik..

      Delete
    4. Xylena..jgn berbicara if u xtau fakta sebenar kes.. diam diri sudah...

      Delete
    5. Fakta: Anak2 pasangan ini bersekolah di Islamic International School. Maka guru yg report kepada pihak berkuasa itu orang Islam juga, bukan "kafir" yg tak faham hukum-hakam Islam. Ada Malaysian yg tinggal di sana mengatakan sebelum pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap pasangan ini, mereka telah rujuk kepada ramai pihak2 beragama Islam jika mereka wajar ditahan dan mereka yang merujuk ini mengiakannya. Kerajaan Sweden bukannya menahan orang sewajar-wajarnya. Bukan nak pandai-pandai menghukum pasangan ini, tetapi jika kita laju sangat untuk menyangkal bukti yang ada sebagai fitnah, bagaimana pula menuduh kerajaan Sweden bertindak tidak adil, itu juga boleh jadi fitnah, kan? Keadilan itu tidak berhak untuk institusi bukan Islam kah?

      Delete
    6. dalam islam dilarang memukul menggunakan tangan atau anggota badan..

      Delete
    7. Reza : di sebabkan fakta kamu yang pertama pun dah salah.. maka tak perlu la saya jawap yang lain.. sebab anda la yang perlu lebih untuk buat rujukan bukan saya.. Siapa lah yang bagitau anda anak2 ini sekolah di ISLAMIC INTERNATIONAL SCHOOL..????

      Cuba buka FB Aisyah anak sulung kepada pasangan ini..sila lihat kawan kelas aisyah.. bagitahu saya is that the environment in ISLAMIC INTERNATIONAL SCHOOL..??? ada yang bukan islam.. tak pakai tudung.. aduhh.. Kalau kata Stockholm International School ok la jugak.. Harap Maklum :D

      Delete
    8. oh lupa nak bagitau.. saya pernah jer ganti auntie amik aisyah, ammar, adam dan arif balik sekolah.. tunggu depan sekolah.. balik naik train kemudian naik bas untuk balik rumah.. dan saya juga lah yang tolong hantar surat memohon kebenaran cuti sempena Hari Raya Aidilfitri 2011 kepada pihak sekolah.. :D

      Delete
    9. Reza.. Reza.. konon je.. FAKTA!! Sekali AUTA! Hang satu hapak pon tak tahu pasal budak-budak ni, nak sembang lebat.. Aku pantang betul orang yang nak tunjuk bangang free nih! Syuuhhh!! pi balik kandang nu..

      Delete
  47. tahniah Bro!~ Pendedahan cerita sebenar ini kita perlukan dr ckp -ckp orang tak tentu hala.
    Tapi saya setuju juga dengan xylena.Ini juga masalah perbezaan undang-undang.

    Ya dalam islam pukul di tapak kaki.
    Tapi kena melihat juga pada situasi budak sekarang yg tak mkn saman ni.

    tp gua nak cerita la, mak gua lempang gua tak solat kut.Alhamdulillah, lempang tu juga yang menjadi.Pantang sungguh gua orang tak solat ni ! Rasa cuak je kalau tetiba tak solat.

    ReplyDelete
  48. terima kasih :) saya mohon nak share link entry saudara ini di FB ya. thanks again. semoga kita semua sentiasa di bawah lindungan kasih sayang Allah SWT.

    ReplyDelete
  49. hahaha... ada gak species jenis Xylena ni yee... haih... hallo.. mahkamah ni undang2 sapa??? Allah ke manusia... Malaysia ni pun ada mcm2 mahkamah... Negara Islam Malaysia ni pun kedudukan Mahkamah syariah kt mane???

    Baguih lah hang x faham element of ROTAN... mau meroyan sampai ke tua nanti.. ahahhaha....

    ReplyDelete
  50. Kalau ada rezeki saudara bertemu keluarga ini, mohon sampaikan ucapan maaf dari saya kerana saya juga terburuk sangka dengan ibu yang difitnah ini... astaghfirullah... lemah betul iman saya kerana percaya pada tulisan dalam facebook. :( saya betul2 menyesal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah bagus la.. inilah yang kami mahukan.. insyallah jika umur saya panjang saya akan sampaikan.. :D mohon teruskan berdoa untuk mereka yer.. terima kasih :D

      Delete
  51. Saya tak setuju dgn setengah komen disini. Klu mereka kat Msia rotan tangan mmg perkara biasa. Sy pasti mereka sd maklum ttg hal merotan anak di negara Sweden. Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak. Klu mereka maklum undang2 di sana & patuh pd undang2 negara, benda ni takkan terjadi. Sikap org Msia yg buat saya menyampah ialah bila kita buat salah di negara orang, pelbagai alasan yg dikasih. Dgn nama agama & sebagainya. Tp bila org luar dtg ke Msia buat perkara yg sama, korang juga yg melenting2. Fikir fikirlah sendiri. Saya pun org Islam, malu dgn perangai umat Islam Msia ni. Korang ada selective memory.

    ReplyDelete
    Replies
    1. It depends on which side of Iman you are at... if kandang kerbau tu kena berkumang with mud, will you follow blindly? Takut ngan Allah or undang2 manusia? You can respect each country's perlembagaan but not up to sell your Iman and faith. Tepuk dada tanya Iman... semoga kita semua dapat berfikir dengan akal yg Allah berikan... -ida-

      Delete
    2. Agree with Miss Ida.. All kind of 'kandang's are owned by Allah.. u don't have to follow what type of living they live in there, just follow the rules and guidelines set by the Almighty Owner. Any 'kandang' we live in is just a pit stop for us in our journey to the land of forever. May Allah guides our way until we safely arrived to our final destination. Amin.

      Delete
  52. Memanglah mahkamah tu undang2 dunia. Abis tu, kenapa Msia juga ada mahkamah undang2 dunia?? Klu org luar buat taik kat negara kita, korang juga yg kecoh kan?? Korang juga yg akan mengeluarkan kata kata dtg negara orang, ikut undang2 Msia. Jgn buat mcm tempat sendiri.

    ReplyDelete
  53. Thanks for the info, walaupun tidak mengenali pasangan ini , saya doakan semoga Allah melindungi mereka berdua dan dipermudahkan segala urusan mereka...saya percaya mereka adalah ibubapa yang berusaha sedaya mungkin memberikan yang terbaik utk anak2 mereka ...

    ReplyDelete
  54. betul ke pn shal tu ibu tiri???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan Shalwati adalah ibu kandung mereka.. bukan ibu tiri .. :D

      Delete
  55. Kalau ye pun dia lupe mengembek bile masuk kandang kambing, maybe dia tersilap time tu. Tak payah la nak menyampah ke malu ke ape. Doakan je la kebaikan diorg sekeluarga. Bukannnye payah sangat. Skali kalo ko buat silap and org menyampah kat ko amacam? Do something, bukan keje kondem je.

    ReplyDelete
  56. Sgt-sgt sedih bila ada yg menggelarkan mereka terrorist, dan mereka itu yg mengaku Islam. bertapa mudahnya terpengaruh dgn sesuatu tuduhan yg belum terbukti benar

    ReplyDelete
  57. Moga couple ni dbebaskn..
    p/s: yummy nye pizza tu

    ReplyDelete
  58. inilah membezakan cara didikan barat(kafir) dgn apa yg diajar oleh agama kita yg mrk tdk fhm...scr kseluruhan ank mrka tdk sprti ank muslim yg ptuh dgn ajaran islam...tiada mustahil ank mrka tiada adab dan kuang ajar thdp org tua mrk krn skp keee'open minded' mrk dlm khdupan shrian. nsb sy x bc fitnah mrk..sbb sy tahu merotan ank krn tdk solat tiada salah..org mlyu pulak setakat kna lempang mak krn x solat bukan sesuatuyg pelik...krn kbnykn akn jd ank yg biman dan bguna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. open minded refer org barat.

      apapun doakan smg dua insan ini dibebaskan secepat yg mungkin. Doakan Allah melindungi dan mmpertemukan mereka berdua dgn anak2 mereka yg terlalu rindukan ibubapa mreka.Aamiin....

      Delete
  59. Kita semua berdoa agar segalanya memihak kpd kebenaran.
    Harap yg tidak faham keadaan dan perihal Islam agar tidak membuat andaian sendiri.
    Harap juga si penyebar berita tidak baik ttg pasangan ini berhenti sebelum menyesal.

    ReplyDelete
  60. Halo penulis, guna otak la. Depan orang memang la tunjuk baik. jangan ingat depan tak buat belakang tak boleh buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Persoalannya, do you really know them as much as their kids do? Bersangka buruk itu sejenis hasad, iaitu salah satu penyakit hati. Selamat bersedia untuk bertemu pasangan ini pada Hari Perhitungan di Mahkamah Akhirat nanti..

      Delete
    2. Alhamdulillah saya tulis guna tangan dan di bantu otak hehehee.. tak kan guna kaki kot :P kan dah kata dari pengalaman saya.. alhamdulillah jika kamu kenal dia lebih dari apa yang saya lihat.. sila tuliskan cerita anda :D

      Delete
  61. Bercakap sahaja tidak cukup... Adanya gambar sahaja tidak cukup... Mohon pemilik entri ini agar tampil buat laporan kpd pihak berkuasa ataupun sidang media dgn menunjukkan bukti dan menceritakan keadaan sebenarnya. Terlalu byk cerita pasal keluarga ini. So, utk kebaikan bersama mohon pemilik entri ini tampil ke depan. Usah takut, ianya demi kebaikan keluarga ini.

    ReplyDelete
  62. Betul tu.. Terlalu byk cerita mengenai keluarga ini di laman sosial.. dan entri ini juga antara hebahan dlm laman sosial so utk lebih mengukuhkan kebenarannya, silalah tampil ke depan buat sidang tergempar punyeee... Pasti wartawan media akan berkumpul mendengar hujahan pemilik entri ini.

    ReplyDelete
  63. ooo... rindu rumah lama kat sweden tu, xsangka lak family ni plak duk situ. semoga Allah memudahkan urusan mereka. :)

    ReplyDelete
  64. Tk ustaz afif tulisan ni. Kuatnye dugaan utk shal. Dalam semua org Msia yg auntie kenal kat sweden ni, shal lah yg plg jujur n taat perintah Allah SWT. Auntie pernah kata pada diri sendiri "klu lah aku dpt didik anak2 macam Shal didik anak2 dia".

    ReplyDelete
  65. alhamdulillah. terima kasih tuan berkongsi kisah bersama keluarga ini.
    semakin kukuh bukti dan kebenarannya. mohon dipanjangkan kisah ini ke media kita, agar dapat liputan lebih meluas, andai dapat membantu selamatkan mereka.

    ReplyDelete
  66. Assalamualaikum, terima kasih atas entry ini. Sekurang dpt bantu kurangkan negatif feedback skrg ini

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum, sejak dgr perkhabaran pasangan malaysia ini ditahan reman dan melihatkan penampilan kedua psgn ini sy mmg tersentuh hati..lgsung xde perasaan negatif terhadap psgn ini...dan sy juga tau serba sedikit mengenai pasangan ini melalui biras dan kakak ipar yg mengenai pasangan ini..(biras sy kje tourism )..stlh bce entry ini ht sy bertmbh tersentuh dan sgt sedih sehingga menitis air mata...sgt mulia hati mereka..ayuh kte same2 doakan mereka dibebaskan...harap sahabat2 yg sedang berjuang memohon pertolongan dari Allah agar tidak berputus asa...Allah Maha Mengetahui dan Maha Adil..semoga pasangan ini dibebaskan..

    ALLAHUAKBAR!!!

    ReplyDelete
  68. walaupun saya xmengenali mereka tp sy pasti mereka dr org yg baik2. melihar dr rupa anak2. Alhamdulillah.. mereka pasti dpt didikan yg bagus. xpernah terlintas utk negatif pada mereke. sesungguhnya, sekiranya mereka pernah rotan anak2 sbb xsolat, itu dah sememangnya tanggungjawab ibu dan bapa. sm2 kita doa mereka dibebaskan dan dpt meneruskan kehidupan spt biasa bersama ank2.

    ReplyDelete
  69. rupanya Afif kenal benar ngan keluarga ni...baru terlerai tanda tanya...apa yg pasti semoga perbicaraan mereka selesai dan selamat kembali ke msia

    Satu je JM tak puas hati..salah paham cikgu tu menyebabkan impact yg besar kepada family ni..adakah itu boleh di jadikan bukti..

    Apa yg pastu nk oder PIZZA satu :-) nampak sedap..BESAR pulak tu :-)

    ReplyDelete
  70. Semoga Allah permudahkan urusan mrk.. drpd komen yg sy bc, stud2 'miss shal' menyanjungi beliau yg amat minitik beratkan hal solat.. Allahu Akbar..

    P/S: camne nk buat pizza tu..boleh sy nk resepi?ada entry tak ttg rrsepi pizza ni?

    ReplyDelete
  71. Salam.. sabda rasulullah s.a.w kepada saidatina aisyah.. ketika aisyah difitnah berselingkuh dgn sofwan. jika kamu tidak bersalah nescaya Allah akan bersihkan nama kamu. Jika kamu bersalah maka bertaubatlah. Semoga tuhan membersihkan nama en azizul dan kluarga amin..ujian allah dtg dlm pelbagai bentuk namun manusia diuji. Semoga bnyak bersabar.

    ReplyDelete
  72. Sedih baca kisah diorang kat surat khabar dan TV. Macamana la rasa berpisah dengan anak kan. Padahal tinggal sekejap kat rumah pun dah rindu (berdasarkan cerita2 kengkawan dah ada anak le yer heheh). Semoga Allah permudahkan urusan hamba2nya dan semoga mereka sentiasa kuat di sisi Allah. Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara Ren.. terima kasih kerana berasa simpati dengan keluarga ini.. Moga ramai lagi insan yang akan mendoakan mereka ini.. insyallah..

      Delete
  73. Semoga pasangan ni cepat dibebaskan...
    By the way..sy tgg resepi pizza tu...Cm best je...cm sedap jew... :-)

    ReplyDelete
  74. Mmg adat manusia yg suka menggunakan agama utk kepentingan sendiri & mengiyakan tindakan buruk. Jiran sy dulu seorang ustazah. Ckp lemah lembut, gemalai. solat tak tinggal. Budak2 area rmh suma mengaji kat dgn dia. Rupanya dia seorang pendera. Dia dera pembantu rumah dia tak hengat dunia. Nasib baik sy dpt tau lbh awal kerana rumah sy yg paling dekat dgn dia. Segala perangai buruk mendera maid dia terbongkar. Manusia, manusia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu ustazah yang anda kenal. Ms Shal yang kami kenal bukan pendera.

      Delete
    2. Ni lagi satu jenis orang..
      Tak pernah baca ye peribahasa "jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga"
      Tapi typical malay nowadays, they really like gossips, slanders or entertainment rather than thinking deeply and analysing before they speak..which shows their thinking level that was far too low..
      Whether they are guilty or not, it is our duty as muslim to pray that Allah's bless upon them never stop.
      Shame on us as the kafir laughing seeing muslims accuse each others..

      Delete
  75. Salam,bagi saya tidak perlu kita mempercayai semua cerita dan tohmahan negatif kepada keluarga uncle Azizul. Yang paling penting kita doakan dan mohon Tuhan permudahkan urusan perbicaraan mereka dan seterusnya melepaskan mereka dari tuduhan yang tidak berasas itu. Ya Allah bantulah hambaMu ini yang telah teraniaya. Aminn!!

    ReplyDelete
  76. salam..semlm baru sy dgr kisah puan shal n en.azizul dr ex-lecturer sy..mereka sama2 tnggl di sweden semasa ex-lecturer sy sambung blajar dulu..mmg btul mereka difitnah..mesej dlm print screen fb oleh seorg peempuan yg mengaku jiran mereka tu mmg perempuan tu tak suka kan puan shal..mmg ada krisis antara mereka..maka bermula la episod fitnah yg kini disebarkn di fb2.. subhanallah..semoga Allah permudahkn urusan en.azzizul sekeluarga..

    ReplyDelete
  77. Kasihan mrk sekeluarga... Siapa yg ada ank mesti fhm situasi mrk. Kita sbg ibubapa ingin yg terbaik utk ank dunia akhirat. Mendidik ank di msia pun mencabar,apatah lg di ng org putih yg agama,budaya dan adat semua berbeza. Semoga psgn ini dpt dibebaskan dan bersatu kembali. Tk diatas info ini. :-)

    ReplyDelete
  78. Semoga Allah mempermudahkan kes ini... Insyaallah.. Ada hikmah disebalik yang berlaku... Dan hanya dia yang maha mengetahui..

    ReplyDelete
  79. apa perkembangan terkini yer?

    ReplyDelete
  80. Assalamualaikum tuan...
    Awok kenal dgn Azizul Raheem ni disebabkan satu opis dgn dia di PWTC dulu.... dia dh ke obersea..dan awok udah balik ke PErak..... yg awok tau dia ni tiap kali solat berjemaah dia mmg ada... jarang tengok dia tak berjemaah sekali.... tgk pertuduhan pade deme berdua laki bini ni macma melampo sangat......... tambah plak yg awok tau..kat sana ...keluarga ni mcm satu perniagaan... maklumle..negara kaya.... sape yg ada nak angkat...kerajaan bagi duit.... moge2 deme terlepas le dari bala yg menimpa deme laki bini ni... amin..

    ReplyDelete
  81. Saya tak pernah bersangka buruk... semoga mereka segera dibebaskan dan isu ni berakhir segera...

    ReplyDelete
  82. wahh.. yg ini percaya pula. bila ada yg kata pasangan ini mmg suka mendera kata fitnah. kenapa tak nak percaya yg mereka mungkin ada mendera? sampai sanggup mengatakan pihak sweden mereka2 pertuduhan. jika betul mereka ada mendera tidakkah tuduhan pada pihak sweden tu merupakan fitnah? atau tak mengapa fitnah mereka sebab mereka kafir? hanya sebab janggut sejemput, bertudung labuh terus dianggap mulia.
    Mak bapak yg suka dera anak takkan nak tunjuk perangai mendera depan org. Di belakang org luar, bila mereka di rumah hanya sesama mereka anak branak ada kita tau apa yg terjadi sebenarnya? Islam yg sebenar adalah agama yg menitik beratkan kasih sayang & melarang kekerasan. Lagi pun, duduk negara org kenapa susah sgt nak hormat undang2 setempat? ajaran islamkah begitu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala anon, bising pulak. dah la anon, xnak pakai id sendiri, nak ceramah orang. anon pakai lutut la kau ni. wkwkwkwkwk

      Delete
    2. ala anon, bising pulak. dah la anon, xnak pakai id sendiri, nak ceramah orang. anon pakai lutut la kau ni. wkwkwkwkwk

      Delete
    3. Kpd Anon @10.30

      Itu cara mereka didik dan asuh anak2 mereka. jgn nak ikut sangat peraturan negara barat ni, nanti rosak anak sbb tak asuh dari kecil.

      Aku masa kecik dulu pun selalu kena marah kena pukul dengan mak ayah tp takde lah sampai cedera teruk. lebam2 calar2 manjer jer.. kena marah pun sebab keluar rumah pastu balik lewat.. Dah besar ni ok jer.. dan spai skrg hubungan satu family kitaorg rapat.. siap mak aku suap makan lg walaupun dah besar panjang..

      Lgpun masa kecil ni lah nak didik anak.. dah besar nanti dah terlambat.. sebab tu ramai jer remaja2 sekarang yg rosak akhlak sbb mak bapak diorg tak asuh dari kecil.. biar jer anak buat apa.. bebas berkawan..

      Delete
    4. To anon..org kata biar buta mata jgn buta hati...lain kali nk cri maklumat kt internet pdai2 tapis ye...bnda yg jelas dan terbukti tak perlulah dipertikai...yg nyatakan pasangan ini mendera hnya sorang...yg nyatakan kemurahan hati dan kebaikan mereka lebih ramai...skang fikir 10 lwan 1...who win? Jgn ego....dah tersalah sangka mohon maaf je...tak payah nk tegakkan benang yang basah :)

      Delete
  83. Mungkin ini jihad mereka. Allah will always be with them. Insya Allah.

    ReplyDelete
  84. Dpd gambar gambar yg awak tempek ni TT....nampak awak mmg rapat dengan mereka kan....Tp Okje pun tak caya yg mereka mendera....pukul tak solat tu biasalahkan,....anak sendiri....Tulah bila dah duduk di negara asing yg berbeza pandangan dalam pendidikan islam....gitulah jadinya...moga mereka dibebaskan cepat...
    Sedap tu Pizza nak gak rasa setalam...hehe

    ReplyDelete
  85. terima kasih berkongsi entry. Sedikit sebanyak dapat tahu tentang pasangan ini dengan lebih mendalam.

    ReplyDelete
  86. Hebatnya ujian Allah ni..
    Tentunya untuk orang2 yang jiwanya hebat juga..

    Mudah2an Allah tunjukkan jalan penyelesaian, semoga mereka dapat kembali bersama anak2 mereka dengan segera...

    Ibu bapa, bila tiada anak2 di sisi, memang kosong dan sepi.. apetah lagi bila terpenjara sebegitu...

    ReplyDelete
  87. Saya percaya ini adalah pandangan daripada saudara Afif, dan orang lain yang ada pengalaman dengan pasangan ini juga ada pandangan mereka sendiri. Perbezaan pandangan tidak seharusnya dikategorikan sebagai fitnah. Pandangan ialah pandangan, bukan kebenaran, tak kisah di sebelah mana pun. Ini ialah pandangan juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi jika menuduh "Auntie Shal adalah ibu tiri..sebab tu suka pukul anak2.."
      "Ibu bapa ini tidak mengamalkan ajaran islam yang baik.."
      "Suka berlakon baik dengan anak2 dihadapan orang ramai.."
      "Sendiri tak solat nak ajar anak sendiri solat pulak.."
      "DERA ANAK sebab tak solat.."

      Bukankah fitnah itu suatu perkara yang menuduh tanpa kebenaran.. mahu pun bersangka buruk tanpa tahu menahu siapakah mereka ini.. tak takut ker " dosa fitnah itu lebih teruk dari membunuh.."..??? bersangka baik lah dengan sesuatu yang tak pasti.. bukan itu lebih baik..??

      Delete
    2. setuju dgn pandangan saudara afif.. lebih baik DIAM dari berkata yang tdk pasti, lebih baik DIAM dari beri pandangan yang mengakibatkan orang lain jadi berburuk sangka. lebih baik DIAM dari menulis tanpa usul periksa. Lebih baik DIAM jika tak nak berbaik sangka. Sesungguhnya DIAM itu lebih banyak kebaikkan dari keburukkan dan itu juga adakalanye penyelsaian yang terbaik. Wallahua'alm

      Delete
  88. tq bro atas penjelasan. dan pandangan nro....ya terbaca juga fitnah2 yg tersebar di laman sosial..saya pun kurang percaya, mostly memang tak percaya.. skurangnya bg yg membaca entry ni..mungkin lebih mngenali kdua pasangan dan anak2nya sbelum kita menilai... semoga allah mempermudahkan urusan kluarga ini... amin :)

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum, ketika pertama kali saya mendengar kisah mereka, perkara pertama yang terlintas di dalam fikiran saya ialah betapa hebat dugaan mereka demi menegakkan, memupuk dan mendidik kewajipan solat kepada anak2 mereka. itu satu bukti mereka adalah ibu bapa yang sangat2 baik. saya tidk pernah mengenali, bertemu malah mendengar nama mereka sebelum ini. namun, sebagai ibu kepada 3 anak, saya sangat2 mengambil iktibar tentang dugaan mereka ini. Di dunia lagi Allah tunjukkan bagaimana kesan perbuatan anak berkait dengan ibubapa. tidak ramai ibubapa yang sedih, marah atau denda jika anak tidak SOLAT, namun ramai yang lebih mengambil berat tentang keputusan peperiksaan, keputusan pertandingan kuiz, syarahan dan sebagainya berbanding dengan keputusan kesempurnaan solat. Semangat pasangan ini telah menyuntik hati saya untuk lebih berusaha dan komited dalam mendidik kewajipan solat kepada anak2 saya. Ya Allah, bantulah pasangan ini kerana mereka berjuangkan agama Mu. mudahkan urusan mereka dan jadikanlah kisah ini sebagai pemangkin semangat kepada seluruh ibubapa diluar sana untuk lebih jitu dan utuh dalam mendidik dan menekankan kewajipan solat kepada anak2. Amin...

    ReplyDelete
  90. Walaupun tidak mengenali mereka sekeluarga, tapi saya percaya Encik Azizul dan Puan Shal adalah seorang yang bertanggungjawab, tak kan memukul sesuka hati tanpa ada alasan yang munasabah dan jelas. Sedikit pukulan ditangan untuk tujuan mendidik adalah tidak mengapa tetapi itulah mereka tinggal dinegara orang yang mengecam "penderaan". Semoga Allah permudahkan segala urusan mereka. InsyaAllah. Kami rakyat Malaysia sentiasa mendoakan mereka.

    ReplyDelete
  91. secara peribadi saya tidak mengenali pasangan ini secara dekat , hanya lewat akhbar dan blog. baik yang memuji atau sebaliknya. tetapi tidak adil untuk saya melabel yang jahat jahat untuk orang yang saya tidak kenal. saya juga suka letakkan diri saya di dalam kasut kasut (baca:inside their shoes) keluarga ini. membesarkan anak jauh dari norma budaya dan majoriti agama tidak sama tentu perlu ketegasan, setiap keluarga lain cara didikan dan acuan tetapi pasti tujuan sama anak itu letaklah nanti dekat mana dia akan ingat yang pertama pada yang Maha Pencipta. lagihal pasangan ini membesarkan anak anak dlm suasana anak anak mereka adalah third culture kids yang jauh dari negara asal dan asimilasi dengan banyak budaya, jadi mesti bab solat itu utama sebab itu pertahanan utama untuk akidah anak anak ini walaupun nanti dekat mana negara pun mereka tinggall. memisahkan anak anak dengan ibu bapa bukankah memberi impak dalam pembesaran mereka. lagipun saya terfikir 4 orang anak ini sampai di malaysia tanpa kesan trauma kekal yang boleh dilihat. semoga dugaan ini berakhir cepat dan semoga Allah memberi ganjaran yang tinggi untuk mereka sekeluarga

    ReplyDelete
  92. kalau perkataan seperti 'rug beater', 'clothes hanger' & 'leather belt' dah masuk dalam charge sheets (kertas pertuduhan) yang berjumlah 11 mukasurat menceritakan events dari 2010 - 2013.. isi butirnya datang dari mulut sapa, kalau bukan dari 4 budak tu..
    http://english.astroawani.com/news/show/malaysian-couple-in-sweden-charged-with-hitting-their-children-since-2010-29889

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak. Sebab ketika pertuduhan baru dikeluarkan tentang mereka berdua, anak-anak sudah pulang ke Malaysia. Menurut aisyah, anak yg sulung, mereka tidak pernah dipukul dengan talipinggang atau hanger.

      Delete
    2. Yes.. betul tu.. thanks for the answer :D
      (second anon 16:40 ... )

      Delete
  93. assalamualaikum....sy tumpang share yer saudara

    ReplyDelete
  94. Sedih pulak saya membaca komen yang seolah-olah menyokong penahanana mereka oleh pihak sweden tu. Kita di sini hanya mengharapkan yang terbaik untuk mereka.. tidak boleh ke ketepikan pandangan negatif terhadap mereka dan berdoa agar mereka dibebaskan sahaja.. setiap ibu bapa mempunyai cara didikan mereka.. Miss Shal yang saya kenal adalah seorang yang ceria dan tegas.. Dia English teacher di Sekolah Seri Puteri.. Dia juga warden kami..sebagai seorang guru jasanya teramat banyak kepada kami semua.. berjaya mendidik kami menjadi manusia dan tidak pernah kenal erti jemu mengetuk dorm kami setiap pagi untuk solat subuh.. Beliau juga amat prihatin dengan anak-anak murid nye dan menjadikan English is Fun.. sudah-sudahlah yang berprasangka buruk tu ye.. Doakan yang terbaik untuk mereka - ex SSPIAN 90-94-yan

    ReplyDelete
  95. Lain kali klu nak didik anak dgn memukul/merotan, duduk saja di Msia. Jgn kecoh nak negara luar. Lain negara lain undang undang. Korang pun dengar istilah, klu tak suka dgn undang undang Msia, sila keluar dr Msia. Begitu juga dgn korang2 yg sibuk nak bekerja kat luar negara. Sila ikut undang2 negara tersebut jgn buat mcm tempat sendiri. Biar pun hanya undang2 dunia. Jd korang jgn marah klu Indon, Bangla, Paki, Myanmar buat Msia ni mcm negara depa. Sebab korang pun 2x5.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diorang g keluarga negara sebab kerja... diarahkan bukannya sesukati g kerja sana ye.. terima kasih

      Delete
    2. Bila komen tu, jangan nampak tak cerdik sangat, boleh tak..? Pergi ke sana kerana tugas. Bukan suka2 hati je.

      Delete
    3. Hehehee.. terima kasih yang bagi jawapan :D

      Delete
  96. assalamualaikum..
    saudara penulis, terima kasih atas pencerahan kisah keluarga en.azizul & pn.shal ini.. sesungguh saya bersimpati dengan apa di alami mereka suami isteri ini. Berharap semoga mereka akan bebas daripada pertuduhan tersebut dan dapat bersatu dengan anak-anak mereka.

    Cadangan daripada saya,
    mungkin kisah pasangan ini boleh disediakan di dalam penulisan bahasa inggeris juga untuk memudahkan pembaca yang mempunyai rakan2 daripada bangsa asing didlm atau luar malaysia untuk berkongsi artikel kisah sebenar pasangan tersebut. Ini akan lebih memberikan penjelasan pd mereka yg berbangsa asing ini kisah yang sebenarnya..

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum saudara penulis,
    ini yang terkini... apa pendapat saudara? sy bersikap neutral...
    http://www.astroawani.com/news/show/pasangan-malaysia-di-sweden-didakwa-pukul-anak-sejak-2010-29891

    ReplyDelete
  98. Kita tak tahu betul ke tidak tuduhan terhadap Shal tp kita rasa pihak sweden tak tipu n tuduhan utk Shal pun kita yakin bukan lah seperti yg dituduh tu. Ada yg tak kena dgn cerita tu. Anak2 Shal pun tak salah mereka kanak2. Satu yg kita yakin dlm diri ni, shalwati seorang baik dan taat pada perintah Allah SWT. Shalwati seorang yang kuat dan tabah. Mayb Shalwati di pilih oleh Allah SWT untuk membuka minda org msia terutama orang2 islam untuk fikir sejenak "adakah aku mendidik anak mengikut islam, ikut cara Rosul SAW?, dan lagi satu rasanye, Allah SWT nak selamat kan anak2 orang islam di sweden ni yang di ambil oleh sistem mereka. Kita doa lepas ni orang sweden faham kalau ambik anak2 orang islam mesti di beri kpd family islam juga utk jaga. Kita dgr ramai anak org islam lepas bawah jagaan org2 swedish, payah utk di bawa semula cara islam. Rasa mmg betul tu sbb 1)pemakanan 2)kasih sayang yg mereka dapat dr family swedish buatkan mereka confuse dan takut nak kembali pd family islam.

    Jadi sedara sedari islam ku, kalau baca or dgr cerita buruk pasal Shalwati Norshal jgn percaya, jgn tokok tambah. Bila Allah SWT sayang dan rindu pd hamba Nya maka akan turun lah dugaan. kita yakin w/p apa pun Shalwati akan tabah hadapi dugaan ini. Kita dah bg tahu hubby yg kita nak hadir ke mahkamah 18hb ni.
    Kita doa bukti tak kukuh jadi Shal dilepas kan dan dpt balik malaysia utk bersama dgn anak2 dia. Kesian Arif, Adam, Ammar dan bangga sangat dgn anak sulong Shal yg jaga makan minum mereka adik beradik semasa tinggal dgn family swedish tu. Itu lah anak2 yg di didik dgn ugama Allah SWT. Untuk Shal..Kita sayang you mek..

    ReplyDelete
  99. Beb article ko msuk paper sinar :P

    http://www.sinarharian.com.my/karya/entri-blog/uncle-azizul-auntie-shal-yang-ku-kenali-1.250907

    ReplyDelete
  100. semoga mereka berdua dibebaskan.. aminnnn

    ReplyDelete
  101. Orlylove mohon share dan Harap doa semua rakyat Malaysia di makbulkan untuk pasangan ibu bapa ini .. menemui anak-anak mereka secepat mungkin.. Saya sebagai ibu yang memiliki ramai anak.. tidak mampu untuk terpisah walaupun sehari..

    ReplyDelete
  102. thnx for sharing bro.

    x sangka you kenal ngan family ini. Kita doa2 supaya mereka sekeluarga dapat bersatu balik..

    ReplyDelete
  103. kalau dah sedar pegi ke sana kerana tugas
    tak reti nak ikut undang2 kat tmpt org?
    kata mulia, alim. baik segala
    tapi buat perangai mcm pendatang haram tanpa izin
    org mcm ni lah yg buat malu negara & islam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap nyer mulut berkata Anon oii... tergelak pulak baca.. but thanks la.. bagi feedback..

      Delete
  104. Klu dah tau ditugaskan disana, silalah siapkan mental dan fizikal. Jgn buat tempat org mcm tempat sendiri. Suka suki ikut undang2 mcm korang duduk kat Msia. Itu saja kesimpulannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nabi Muhammad s.a.w dah pasang startegik cantik sungguh sebelum Perang Uhud.. mental, fizikal etc.. but Allah nak uji islam kalah masa tu.. nak buat macam mana even dah siapkan mental dan fizikal.. itu Rasulullah.. sehingga la sampai sekarang ia menjadi peringatan semua orang.. :D

      Delete
    2. So lain kali jgn marah kat PATI yg merempat kat Msia ni buat taik, Depa tiru stail kita saja. Suka buat hal kat tempat orang. Tak gitu?? :)

      Delete
    3. Komen yang diberi menunjukkan mentaliti seorang PATI. PATI tu kacau org, merompak, samun dan mcm2 lg.. Sama ke dgn perbuatan merotan anak menyuruh solat? You are an embarrassment to the muslim if you are a muslim.

      Delete
    4. Apabila hati penuh dengan hasad, berlakulah kebejatan 'aqal seperti yang ditunjukkan oleh anon @9.57pm on 14Feb ni.. dah tak kenal definisi jenayah. Yang mana satu jenayah? Merotan anak menyuruh supaya taat pada perintah Allah atau biarkan saja anak berbuat maksiat kepada Allah? Nak samakan dengan PATI yag memang jelas membuat jenayah pulak.. aduhai laa.. -raihan

      Delete
    5. The rule of thumb still sama. Bila kita pergi Negara orang kita ikut undang2 Negara orang. Jgn disebbkan org Msia yg buat ragam kat Negara orang, korang sokong. Tp bila bangsa lain yg buat hal kat Msia korang terus kata tak suka undang undang Msia, sila keluar. Nampak sgt korang ni bias yg teramat sangat. Pergi Negara orang ikut undang undang Negara orang. simple saja.

      Delete
  105. Utk Encik Ariff, boleh tak Encik Ariff berbincang dgn lawyer mereka ni utk jd saksi pertuduhan itu salah?? Ada tak peluang utk Encik Ariff menerangkan keadaan sebenar?? Klu benar mereka tak bersalah, kita berdoa agar mereka suami isteri dilepaskan. Tp klu benar mereka bersalah, kenalah terima hukuman negara orang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menarik jugak tu.. bukan saya jer semua pelajar malaysia di afrika selatan batch saya pun boleh kot.. thanks for the good idea :D

      Delete
    2. saya bersetuju, mungkin penulis & rakan2 yg mengenali pasangan ini boleh cuba jadi saksi membuktikan bahawa mereka bukanlah seperti yang dituduh..

      Delete
  106. InsyaAllah kita doakan yang terbaik bagi mereka. Bagi aku, senang je untuk orang yang suka hentam condemn tanpa usul periksa ni.

    Kita tahu ke apa yang berlaku sebenarnya? Kalau tak tahu, lepas tu cakap macam2 dah free2 dapat dosa fitnah.

    Apapun, kita berdoa dan bertawakal. Tak sangka ko kenal diorang bro.

    ReplyDelete
  107. Yang banyak menghentam dan memberi komen yang negatif itu mungkin mereka rasa mereka cukup sempurna. Jika kita berada ditempat mereka, macam mana ya? Suka ke sakit bila baca komen-komen yang negatif ini. Cakap dan tulis itu mudah je..sebab kita tak rasa. Kalau kita rasa apa yang keluarga ini rasa, mesti SAKIT SANGAT kan. Cubalah fahami perasan orang lain, jangan mudah menghentam dan menghukum.

    Undang-undang dunia. YANG BETUL, BELUM TENTU BETUL. YANG SALAH BELUM TENTU SALAH. Hanya Allah S.W.T sahaja yang Maha Mengetahui dan Maha Adil, seadil-adilnya. Sedih sangat bila baca komen-komen negatif itu. Tak pernah kenal mereka, tapi saya tak berhak nak hukum mereka dan saya rasa En.Azizul dan Puan Shal tahu apa yang mereka lakukan.

    InsyaAllah..Allah pasti bantu mereka. Kami doakan.

    ReplyDelete
  108. I was in SSP some time ago. Cant comment what she did or did not do to her kids, but the Ms Shal I remembered was not so bad. She was one of the cool teachers, the ones who gave you extra marks to get an A, the kind who taught you more thab the syllabus in the classroom, the one who shares stories about her student years, and the ones who always always remind you how important to perform your prayers. She was a good teacher, and I believe she is a good parent too. Whatever she did to her kids I do think was with the best of intentions.

    ReplyDelete
  109. kes yg bunuh sembelih anak kat bangi tu pun alim, baik ahli surau katanya. alih2 anak sendiri di bunuh. apa yg berlaku dlm rumahtangga org kita tak tau. jadi tak usah lah beria2 sgt membela seolah2 tinggal serumah dgn org tu sampai sanggup mengatakan pihak sweden reka cerita. kalau terbukti sweden di pihak benar tidakkah itu fitnah untuk mereka? atau disebabkan mereka bukan islam makanya tidak mengapa memfitnah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kpd anon @20.19. Yg itu kisah lain. Tiada kaitan dgn pasangan ini. Apa yg saudara pemilik blog ini cuba sampaikan adalah kisah benar selaku saudara rapat keluarga ini. Adakah anda muslim? Mengapa dicemuh usaha untuk memmbantu sesama Islam? Mengapa tidak berusaha bersama membantu meringankan bebanan emosi anak2 mereka yang masih memerlukan ibu dan bapanya? Di mana tanggungjawab kita selaku warga Islam Malaysia untuk sama2 membantu walaupun sekadar hebahan di internet?Kerana jika pihak luar membaca cemuhan anda sekalian, mereka akan berpendapat rakyat Malaysia juga menyokong tindakan mereka dan secara amnya umat Islam tidaklah begitu kukuh perpaduannya seperti yang dilihat di kota Mekah bila musim haji..fikirkanlah...

      Delete
    2. Hi Anon @20:19.. Jauh benor mata anda yer.. mendalam boleh lihat sampai ke hati.. boleh samakan dengan sesiapa yang anda suka.. Oh makna kata semua orang alim macam tu ker? ish ish subahanallah.. Kan dah tertulis dalam kitab akhlak islam itu letak nyer pada ajaran nya bukan pada pengikut nya..

      La kan saya dah kata saya tinggal serumah kot bila cuti.. kadang2 sampai 2-3 minggu duduk rumah uncl azizul ni.. lagi pun saya hanya bagitahu dari pengalaman selama mengenai mereka.. Btw letak la nama address ker.. sedap jugak nak jawap ini anon jer.. apa pun mohon tolong doakan uncle azizul dan auntie shal ni juga yer jika anda seorang islam terima kasih :D

      Delete
    3. Yang di Bangi tu jiran keluarga saya. Si ayah memang ada masalah kemurungan yang gagal dikesan oleh ahli keluarga. Masalah mental ni bukan mudah nak kesan, tambahan lagi Depression. Lagipon dia tak sedar yang dia telah melakukan perkara sebegitu. Anon 20:19 ade kemurungan jugak ke kalau ramai yang membela Pn. Shal dan En. Azizul? Komen ntah hape-hape..

      Delete
  110. Ramai2 kita mendoakan apa yang terbaek....
    dasyat giler buat pizza... giler besar.... nak resepi?

    ReplyDelete
  111. macam2 cerita dan versi yg saya dengar en.travel..kesian dengan uncle azizul dn untie shal.. sy doakan segala yg terbaik untuk mereka..itu la saya pun x berapa nk percaya kata2 mereka sebab mcm2 cerita..Allah yg maha mengetahui

    ReplyDelete
  112. Semuga di permudahkan kes ini dan mereka dibebaskan dari pertuduhan ini.. Amin.

    ReplyDelete
  113. Sy seorang guru di Kota Bharu, sy x mengenali mereka berdua tetapi percayalah, jika anak-anak pernah didera oleh ibubapa, mereka tidak begitu menghiraukan kewujudan ibubapa mereka tetapi anak2 ini sangat merindukan ibubapa mereka, sangat pandai meluahkan perasaan mereka dari raut wajah. Saya yakin, ibubapa ini adalah pasangan yang sangat kasih kpd anak2 mereka dan sgt prihatin dgn AGAMA anak mereka sbb itu mereka tegar mendidik sholat anak2...ibubapa di Malaysia pun ramai yg buat tak tahu kalau anak tak sholat sbb negara Malaysia ni aman, tak rasa lagi tekanan agama maka x berapa nak cintakan Islam ni. Mari kita sama-sama berdoa dalam sholat tanpa jemu, doakan kebebasan mereka dari hukuman yang x sepatutnya mereka terima.

    ReplyDelete
  114. alhmdulillah..semoga dgn cerita awk ni membuka mata ramai org kt luar sana yg bersangka buruk selama ni..semoga family ni dpt bersatu semula scpt yg mgkin..

    ReplyDelete
  115. Sy doakn semoga semuanya dipermudahkn buat pasangan ini..harap2 tiada lg sangkaan buruk trhsdap kedua ibu bapa ini..

    ReplyDelete
  116. Assalamualaikum..
    Salam Ukhwah Fillah ..
    Singgah Sini ... Mencari Cerita Yang PAsti ..
    Sedih Bercampur Duka Saat Terbaca Begitu Banyak Cacian Dan Fitnah Yg Dlemparkan Untuk Keluarga Ini ..
    Terima Kasih Atas Perkogsian ..

    ReplyDelete
  117. Akak sentiasa doakan yang terbaik untukkeluarga en azizul n puan shal.....biarpun x pernah kenal tapi hati cukup tersentuh meiihat anak2 ini...mungkin sebab mereka sebaya dgn anak2 akak...Afif teruskan la menulis tentang mereka...akak tiap2 mlm cari berita tentang mereka rindu nak tengok mereka,,,apatah lagi mummy n daddy mereka mesti lagi rindu kannn....kesian si kecik Arif...

    ReplyDelete
  118. BTW si Anon with negative comments tu macam org yg sama jer kan.....

    ReplyDelete
  119. Salam saudara. Terima kasih di atas perkongsian sudara. Cuma yang menjadi persoalan mengapakan anak pasangan ini membuka cerita hal mereka dipukul ibu bapa kepada pengetahuan guru mereka di sekolah. Ini yang menjadi titik permulaan sehingga kedua-duanya ditahan reman dan didakwa.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...