Wednesday 12 November 2014

Jordan Part 2 : Jejak Ke Bandar Amman Yang Bersejarah

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia..


Setelah selamat dari dugaan yang menjemput aku setiba di tanah Jordan ini.. Boleh dikatakan hampir 95% pengalaman seterusnya di bumi Jordan dilimpahi dengan kecerian, keriangan dan keselesaan.. Alhamdulillh bersyukur sangat.. :D

Dan terima kasih juga kepada rakan-rakan serumah Ust Mursyid yang menyambut aku sebagai tetamu dengan baik.. Ust Abdul Hakim, Ust Arif dan Ust Farid kesemua mereka adalah penuntut senior di University of Jordan.. 


Orang berbudi dan berbahasa.. Kita bermasak-masak ler hehehee.. :D
Masakan orang lelaki yang ala kadar.. :D
Kan meriah bila makan ramai-ramai macam ni :D

Untuk 2 hari pertama aku di rumah ini sebagai tetamu.. aku tidak kemana-mana.. mengambil masa untuk berehat dengan baik.. Apatah lagi dengan cuaca yang amat panas membakar.. Cuba bayangkanlah semasa di London suhu bawah 8 degree bila terbang ke Jordan suhu brertukar kepada 46 degree..!!!

Sebagai tetamu juga aku cuba membalas jasa baik mereka dengan memasak makanan melayu seperti Kari dan Kurma Ayam/Daging, Sup Ikan, Ikan Kukus, Nasi lemak dan pelbagai lagi.. Lagi-lagi mereka ni sekarang berada di alam peperiksaan.. Apa yang pasti selepas mereka pulang.. Hidangan pasti terhidang buat mereka.. Perghh rindu betul pengalaman dengan ustaz2 nie..!!!


The Martyrs Memorial And Museum

Pada tahun 1977 Raja Hussein Bin Talal (Raja Jordan dari 14 Nov 1935 - 7 February 1999) memerintahkan satu tugu peringatan dibina bagi memperingati askar-askar arab Jordan yang tumpas sepanjang perkhidmatan mereka dan termasuklah juga pada kebangkitan "The Great Arab Revolt of 1916-1919"..

Telah direka bentuk oleh anak kelahiran Jordan sendiri iaitu Victor Adel Bisharat (1920-1996), Bangunan ini terletak di tengah-tengah "Summit of a Pine-Forested Hill" dengan menaiki beberapa anak tangga untuk sampai ke pintu masuk.. Dan di bahagian atas dinding bangunan ini yang kelihatan seperti Piramid terdapat juga ayat Al-Quran..

Masuk adalah percuma.. Dibuka pada 9.00 pagi hingga 4.00 petang bermula hari sabtu hingga Khamis pada setiap musim.. Ditutup pada hari Jumaat sahaja.. Tiada masalah bagi mengambil gambar didalam Museum ini walaupun ia penuh dengan senjata api sebagai pameran..


Memorial bagi memperingati lebih 10,000 askar jordan yang terkorban.
"The Six Day War receives little treatment in the museum, but the 1968 Battle of Karameh is highlighted. The museum does not purport to be an academic chronology of military events. It is a memorial to the fallen, but in a wider sense it is an effort to remember the contribution of the fallen to the success of shaping the modern Hashemite Kingdom of Jordan. The Six Day War was a Jordanian military defeat. Karameh, a year later though, was the regaining of Jordanian pride."


Suka pulak bergambar dengan benda-benda askar ni hehehehe :D

"The museum houses models recreating 1948 battles in Bab El-Wad/Latrun. The Arab goal was to cut the communication and supply lines between besieged Jerusalem and Zionist forces in the Tel Aviv and Shefela areas. Another of the items in the memorial is a large painting (to the left of the entrance) depicting a fierce battle at Herod's Gate in 1948."

"The years that followed saw repeated conflict with Israel. There were Jordanian successes as well as Israeli successes. Amongst the items on display in the museum are captured Israeli military rations and an IDF (Israeli Defense Force) rifle."

Gambar Raja Jordan - Raja Talal dan Raja Hussein..

"Enshrining the memory of those who gave their lives for their country."
Antara senjata yang digunakan semasa perang dahulu..
Peninggalan pakaian perang dan lakaran lukisan perang di Jordan..


King Abdullah Mosque and The Islamic Museum

Terletak di Sulayman Al Nabullsi di tengah-tengah ibu negara Jordan iaitu Bandar Amman.. Masjid Raja Abdullah ini telah dibina di antara tahun 1982-1989.. Boleh memuatkan lebih dari 10,000 jemaah dalam satu-satu masa.. 7000 di dewan utama dan 3000 di courtyard masjid.. Dilengkapi juga dengan kemudahan seperti sekolah agama dan lain-lain..

Dan masjid ini lah satu-satunya masjid di Jordan yang dibuka pada orang bukan islam untuk datang menziarah.. Dibina oleh Raja Hussein bagi memperingati datuk beliau dan oleh itu terdapat sebuah muzium di sini "The Islamic Museum"..


Setiba di hadapan Masjid Raja Abdullah..
Kami masuk melalui pintu "Babus Salam"

The cavernous, octagonal prayer hall doesn't have any pillars, yet it’s capped by a massive dome, 35m in diameter. The inscriptions quote verses from the Quran. The blue colour of the underside of the dome is said to represent the sky, while the golden lines running down to the base of the dome depict rays of light illuminating the 99 names of Allah.

Aku dan Ust Mursyid menunaikan solat asar di masjid yang indah ini.. Alhamdulillah terdapat tong air minum disediakan bagi para jemaah masjid.. Oh lupa nak bagitau.. musim panas dan mata wang yang tinggi serta air yang amat kurang di Jordan membuatkan ia perlu dihargai selalu.. Memang botol air lekat pada tangan kemana-mana sahaja..


Keadaan di dalam kelas Darul Quran.. dan tandas di bahagian bawah..
Keadaan di dalam dewan solat Masjid Raja Abdullah, Amman Jordan.
Reka bentuk masjid di setiap penjuru memang menarik perhatian pengunjung..

Inside the mosque is a small Islamic Museum, which has some pottery pieces, as well as photographs and personal effects of King Abdullah I. There are also a number of pieces of Muslim art, coins and stone engravings. The admission fee to the mosque includes access to the museum.

Pengangkutan ke sini anda boleh menaiki teksi jika tak nak bersusah payah.. Dan bas lebih murah dari teksi tapi kene banyak bertanya dan susah sket la.. but kalau dah sekali dua try insyallah boleh jer main redah.. jangan risau.. as long tahu tempat kita tinggal kat tempat mana senang nak balik lepas merayau nanti.. Just Believe On Your Self.. :P


Kurang bernasib baik sebab muzium ditutup oleh sebab-sebab tertentu..
Berdekatan dengan Islamic Museum ada kedai2 souvenir..
Harga okay jugak la murah sket dari tempat lain.. :D

Pada perancangan awal aku target 3-5 hari sahaja di bumi Jordan ini.. Sebab pengembaraan masih jauh untuk diteruskan.. tapi kebaikan hati para tuan rumah ini menyebabkan aku stay sampai 14 hari hehehee.. Rasa seronok pulak stay di Jordan ni tapi mungkin juga sebab keberkatan di tanah anbiya’..

Dan pada hari ketiga Ust Mursyid Al-Amin ajak aku untuk berjalan2 di sekitar Amman.. Antara tempat aku ziarah dalam hari itu :- The Martyrs Memorial And Museum, King Abdullah Mosque, The Islamic Museum, Amman Citadel Archaeological Museum (Bandar Peninggalan), The Roman Theater (Roman Colosseum), University of Jordan dan Restoran Babul Yemen..

100 comments:

  1. ya allah., awk ni memang untung nya diberikesempatan. smoga nanie diberi rezeki utk jejak langkaj :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.. ada rezeki untuk melihat keindahan dan merasi nikmat di tempat lain..
      Insyallah saya doakan juga moga Kak Nanie dimurahkan rezeki utk jejak langkah ke Jordan :D

      Delete
  2. menariknya.

    makan ramai ramai sunnah tu juga menarik. Mungkin kebiasaan di sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah memang makan macam tu kebiasaa disana.. dan ia juga satu sunnah rasulullah brsama para sahabat.. :D

      Delete
  3. Beruntungnya dapat melihat bumi lain, lain budaya, lain senibina bangunannya, cara pemakanan dan sengainya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah mrmang bersyukur sangat di beri peluang utk melihat sendiri keistimewaan di tempat lain.. insyallah akan terus berkongsi di blog ini.. :D

      Delete
  4. mmg syok mkn ramai2 cam tu
    sure depa2 tu xsabo nak balik umah dah terhidang makanan yg lazat2 tu kan ekeke
    giler panas jordan 46Degree..huhu

    bila nak masak tuk weols
    iols dah xlarat nak masak2 ni nak rehat pulak haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah mmg seronok mkn macam tu.. tiada yg membazir.. dan ukhwah pun makin rapat.. mesti la depo semua tak sabar..ada chef kat rumah kan :D

      Nak masak??? Sediakan transport free ke P.Pinang confirm sy masak kan :D

      Delete
  5. Dalam Islamic Museum tu tak ada apa sangat. Cuma ada gambar2 sejarah dan beberapa replika kecil masjid yg terkenal kalau tak silap. Bagi saya tak rugi sangat la kalau tutup waktu ke sana tapi kalau dah buka waktu ke masjid ni, bolehlah singgah kejap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ye ker.. Sebab Jordan kan penuh dengan sejarah.. so teringin nak masuk dalam museum ni.. but Tuan R.a.W dah kata macam tu tak apa la kan tak masuk hahaha :D

      Delete
  6. Sekarang stay di Inggeris ya? Tak disangka, low cost airlines macam Easyjet pun terbang jauh sampai ke timur tengah :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang berada di Malaysia.. hari tu jer tiba-tiba ada di inggeris :D
      Aah.. low cost airlines easy jet pun dah expend penerbangan ke timur tengah .. murah jer.. :D

      Delete
  7. Assalamualaikum. Tahniah kpd saudara dpt anugerah best travel blog. Suami sy pernah ke Amman Jordan ni pd pertengahan tahun ni bawa team ATM-komando bertanding di sana. Dah balik Malaysia, dia rindu yg amat kat nasi arab. Katenya yg serupa mcm di sana belum jumpa lagu di msia ni. Saudara mcmana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. Alhamdulillah terima kasih.. Waa.. hebat tu bawa team ATM Komando pulak tu pergi bertanding kat sana.. Mesti lah rindu makan nasi arab kat sana tak sama kat malaysia.. salah satu sebab kambing sana tak sama dengan kambing di Malaysia.. :D

      Delete
  8. Teruja Kak Kep bila nampak souq wakif (qatar) kat header blog.. hihihi
    tak sangke ade yg dtg melancong kat qatar
    Kak Kep yg duduk sini asyik nak blk Msia jekk.. hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aik Kak Kep duduk qatar.. di bandar mana yer.. sebab hari tu tinggal di Ummu Said..
      Saya datang melancong ke Qatar pun sebab ada kenalan di sana.. alhamdulillah :D
      Biasa lah kemana pun tempat sendiri juga yg akan dirindui.. :D

      Delete
  9. tu diaaaa..... dari 3-5 hari terbabas sampai 14 hari. takpelah rezeki jumpa org baik2kan. update cepat2 skit. ahaks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehee... tempat seronok kenapa nak jadi "fast traveller".. kene lah bertukar mnjadi "slow traveller" hehehe... :D ok tgh usaha kan nie.. :D

      Delete
  10. bnyk peninggalan sejarah nye ye..huih dri 5hari terus jadi 14 hri mmng puas la ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah.. mestilah.. setiap zaman pasti ada kerajaan pemerintahan.. 14 hari mmg puas la.. :D

      Delete
  11. Luas dan Indah interior masjid raja Abdullah itu Mas Afif. beruntunglah Mas Afif dapat mengunjungi dan Sholat di Mesjid itu. 14 hari di tempat yang indah dan damai memang asyik lah. sebulan pun masih asyik lah. tak tahu kalo setahun..hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah rezeki dapat menunaikan solat di masjid itu.. :D
      Itulah kalau sudah seronok kenapa mahu berulang awal ke rumah kan.. :D

      Delete
  12. Assalam TT....rasa lama betul tak singgah sini....nasib org tu masih sudi singgah blog okje hihi...nantilah baca baca...pagi ni ada hal nak kena keluar....
    Dah ada baby lum?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam... memang la baru kawen tak leh nak focus sangat pada dunia blog ni.. facus pd isteri dulu wuahahahhahaaa.... insyallah akan selalu kembli ke blog okje :D
      Belum ada lagi Kak OKje.. doa2kan lah kami yer :D

      Delete
  13. Akak tengok sedap je mknn yg di masak tu.

    Lama Afif stay Jordan..puas ati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaaa... gambar makanan tu pembuka cerita jer Kak Ujie.. :D

      Aahlama tapi still tak puas.. kalau boleh nk duduk sebulan.. hehehe.. :D

      Delete
  14. dah lama tak makan beramai-ramai dalam talam macam tu...

    banyak tinggalan sejarah di Jordan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu masa belajar di madrasah setiap kali makan.. mcm tu la.. amalan sunnah ukhwah pun makin kuat.. :D

      Delete
  15. Replies
    1. hahahaa.. best kan makan macam tu.. sunnah Rasulullah :D

      Delete
  16. tu dia makanan semua nampak sedap..terbaiklah trip ke jordan ni..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... we can make it terbaik kan... masak utk org mesti la kene terbaik :D

      Delete
  17. 8 degree to 46 o.O oohmai. kat malaysia ni 30 plus pun kita da mengeluh. masjid abdullah dulu ada belajar time uni days. kena buat research tapi grup lain nye task :D ada satu gambar tu nampak macam bangunan da crack.. retak ke ? besar sungguh masjid ni..

    masakan ala kadar ? meriah saaangat dah tu. belom tentu semua perempuan bleh prepare gitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu bukan retak la.. itu lebih kurang macam wayar.. mau la kontraktor tipu kat sana mau kene pancung dgn raja hahahaa :D

      Aah ala kadar la tu.. pmpn skrng kat ramai makan kuar dri masak hahaha... susah nak dpt yg pandai masak lalalalaaaa.. hahahaaa :P

      Delete
  18. masakan ala kadar yang nampak menyelerakan tu. hehe...
    CN suka melawat muzium. tak kira la muzium kecil ke besar. hehe... lama juga yer tempoh lawatannya dr 3-5 hari bertukar ke 14 hari. hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan biar ala kadar tapi pemuh dgn keseleraan hehehee.. :D

      Tempat yg banyak sejarah mmg seronok di lawati tu yg jdi smpai 14 hari tu :D

      Delete
    2. Mkn ramai2 mcm tu mmg best kan :) mengeratkan ukhuwah. Hehe...

      Bolehlah CN memasang impian ke Jordan nnt. Hehe

      Delete
    3. Aah memang best kn.. meriah pastu sunnah pun yer.. Yer sila sila pasang impian.. tempat best kene tanama impian :D

      Delete
  19. haaa bestnya kalau dapat jejak kt sini..
    tapi memang tak laaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti la best sebab bumi yang pernah di jejak oleh anbiya'..
      Insyallah pasal la niat nak ziarah kawasan bersejarah islam..
      Mesti dipermudahkan.. :D

      Delete
  20. bestnyaaa..
    makanan2 tuu myelerakan ye. tetiba lapar pulak.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkahkahkahhh... kenapa makanan saja yg di komen :P

      Delete
  21. makan nasi ambeng namanya tu . sunnah rasulullah . byk barakahnya . x dpt membayangkan kepanasan 46 darjah di bumi anbiya' dgn kekurangan air . sungguh tabah mrk ni . kita kat bumi melaysia ni asyik merungut saja . bersyukurlah kita masih di zon selesa berbanding mrk ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaa.. lebih kurang la.. macam nasi ambeng kan.. amalan rasulullah...dpt pahala dgn niat.. biasa lah tu kene bnyk renungkan keselesaan.. :D

      Delete
  22. wahhhh dah sampai ke jordan haaa! nampak sangat ika dah lama ketinggalan T_T masjid raja abdullah tu subhanallah, sangat cantik! ika masih berkira2 lagi masa yang sesuai untuk travel, dah start kerja dekat hospital ni masa tu lebih pada kerja..stress pulak rasa buka blog afif ni sebab tak dan travel lagi ahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah alhamdulillah dah sampai jordan juga akhir nya.. :D
      Bukan ketinggalan tapi kita yg lama juga tak update blog hehee.. :D takpe kerja dulu.. nanti ada masa sesuai bru lah travel.. sy doakan :D

      Delete
  23. Lorrr buka2 blog je gambar makanan, udah lah tengah mencari makanan ni.. nak gi brekpes lambat lg hihi.

    Panasnya lah 46degrees.. akak 41degrees dah demam kena injek 2ketui heh.

    borong apa kat islamic museum tu hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heheheee..makanan tu intro jer Kak Dekdaa... saja nak tunjuk kecerian kami di sana.. :D

      Itulah kalau dah panas sgt sesetengah org tak boleh tahan..

      Borong fridge magnet dan souvenir jer :D

      Delete
  24. Wah saya kira abang melancong bersama istri.. rupanya sungguh extreme sekali suhu di jordania ya, air minum memanglah berharga..

    Apakah di jordania ada lahan bertani sayur dan buah ya? Sebab suhu temperature disana tinggi sekali

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada sesetengah tmpt lebih baik pergi seorangm. Dan ada sesetengah tmpat tiada masalah pergi berdua.. :D

      Disana ada saja buahan dan sayuran.. dan salji pun ada bila winter.. iklim nyer bila summer panas bangat.. bila winter sejuk bangat.. :D

      Delete
  25. Dua hari jadi bibik canggih. Seronok juga ustaz-ustaz dijamu makan M'sian cuisine.
    Lepas jadi 'bibik' barulah melawat sana-sini:) Apa yg menariknya di dalam masjidnya ada muzium kecil. Bagus kan. Pelancung yg solat dpt terus melawatnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah bertandang ke rumah orang.. kene la balas jasa apa yg termampu hehehe.. :D
      Betul tu.. ada attraction di masjid org secara tak langsung akan dtg solat sekali :D

      Delete
  26. lelaki masak pun nampak dah mcm makan kat kedai.. terbaik.. best betul dpt pengalaman berjalan2 di negara orang.. mcm2 yg dpt kite pelajari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ada macam kat kedai.. jauh beza nyer.. hehehee.. alhamdulillah pengalaman itu mmg satu perkara terbaik dlm hidup kita :D

      Delete
  27. seronok tengok makanannya...macam2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.... makanan juga di point kan nyer.. btw thanks :D

      Delete
  28. tak pernah makan ramai2 lagi macam dalam gambo atas tu.. heeee...

    banyak tempat dah mike gi yea.. hu3.. luas pemandangan tul.. kereta kebal tu bole berfungsi lagi ke?

    teman suka ukiran ayat2 suci pada batu yang dekat Masjid tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau belum pernah kene cuba la :D alhamdulillah jauh lagi perjalanan luas lgi pemandangan.. aah kereta kebal tu boleh guna lagi.. :D

      Delete
  29. Kita dah sampai Jordan..tapi belum explore habis..memang best...nway part makan-makan kat atas tu memang wow...yummy..yummy...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ye ker... bagus la.. betul setuju sangat.. jordan memang terkenal dengan sejarah nya.. dah pergi pun terasa nak pergi lagi.. :D

      Delete
  30. Pandai masak rupanya.... good boy hehehe....mesti seronok kawan2 yang baru stress lepas exam dijamu makanan sedap2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak la pandai sekadar tahu masak sket2 jer... hehehe..
      Alhamdulillah sekadar menggembirakan ahli tuan rumah :D

      Delete
  31. bestnya sbenarnya dapat melancong tengok negara orang..sambil2 melihat keindahan ciptaan tuhan...

    tapi rezeki untuk melancong mmng tkde =.=

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah rezeki tu ada di mana2.. ada kemahuan insyallah ada jalan jika ada usaha nya... :D

      Delete
  32. Good news untuk peminat Bagelen, Pisang Bolen, Brownies KARTIKA SARI & Brownies AMANDA

    A taste of Bandung right here in your town.You 'll awesomely love it.


    Pick-up point area: Putrajaya, PetalingJaya, Bangsar, Setapak, Gombak, Kota Damansara.

    Brownies ETA ✈✈✈ on 2 dec 2014

    Yummy & Fresh from Bandung, Indonesia

    Place order or grab our limited supply now. close order 27 Nov 2014.

    WhatsApp/sms dazlina +60192633431

    Http://mamarxstorymory.wordpress.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhuhuu.. siap buat marketing lagi tu yer.. :D gud luck la.. :D

      Delete
  33. terasa cam nk pergi Jordan jugak je... =)

    *untungla org pndai masak...lagi bruntung yg dpt merasa..hehe*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah tanam niat baik2.. moga dipermudahkan untk ke Jordan yer.. hahahaa .. kita masak biasa2 jer.. nothing special.. :P

      Delete
  34. beznya jalan kat negara orang ..luas permandangan.panas nya suhu kat sana mmg blh terbakar ni hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah memang bez .. dpt timba pengalaman.. suhu panas sebab tgh summer.. tpi winter ada je snow :D

      Delete
  35. byk nye tempat sejarah..org yg minat sejarah sesuai sgt datang sini..kalau sis JM? x kot :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Kak JM.. tak minat sejarah ker.. mana boleh.. hahaha.. Jordan memang sesuai utk Kak JM.. huhuhuu.. :D

      Delete
  36. TT....kalau bermalam sampsi 14 hari....ni dah bukan tetamu lagi namanya ni hihi....Nasiblah terima tetamu yg pandai masak....hihi....Bini awak untunglah yer Titi.....agak agak mls masak ada laki cover!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah tetamu pun 3 hari.. ni dah smpai 14 hari dah jadi tuan rumah tu hahaha.. alhamdulillah boleh la masak tak ada la pandai.. biasa2 jer :D

      Delete
  37. This is sooooo amazing.... I wish I can do that... and all that you've done.... huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well everyone can do that.. keep a dream and start to learn and work on that.. the result will come somehow :D

      Delete
  38. How can an ikan bilis halus like me compare to a dolphin.... huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhuhuu.. and how when i was ikan bilis to compare with dolphin and shark that time.. i manage..

      "A thousand miles journey start with a single step" :D

      Delete
  39. time puasa laa tertengok gambar makanan tu...adehhhh...menguji tahap keimanan sungguh...btw..sy suka tgk gambar2 bangunan..cantekk...hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ye ker... tak apa banyakan bersabar insyallah pahala lebih besar :D
      Thanks la sudi datang berkunjung ke sini.. :D

      Delete
  40. Bestnya! Teringin nak dtang sini suatu hari nanti! InshaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga dipermudahakn... Encik Soho... memang tersohor.. thanks for coming here :D

      Delete
  41. wah 14 hari kat sana?.. best tu..
    macam macam menu yang dimasak.. serba boleh ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah sampai 14 hari... sebab dah seronok sangat tinggal di Jordan hahahaaa...
      Mesti lah kene jadi serba boleh.. baru lah istimewa hehehee.. :D

      Delete
  42. Melawat tempat2 bersejarah memang satu pengalaman yang sangat seronok..sambil kita melawat kita dapat ilmu juga..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu setuju sgt.. melawat tmpt bersejarah mmg menyeronokan.. pengatahuan pun bertambah.. :D

      Delete
  43. cantik bangunan memorial tu.. mesti banyak askar jordan yg terkorban bila tgk dr segi besarnya bangunan tu.. aduhh terliur lagi. tabik la budak lelaki pandai masak. nampak menyelerakan. hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa perang tu beribu juga askar Jordan yang terkorban.. sebab tu raja jordan buat memorial tu... hahaha zaman sekarang nie mmg ramai dah lelaki pandai masak la hahahahaa.. :D

      Delete
  44. Jordan menarik juga yerk...
    macam2 tempat boleh pergi rupanyer...
    mahir gak memasak ... kira oklertu..
    makan ramai2tu manambah selera dan ikatan silaturahim yang erat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jordan memang tempat yg amat menarik penuh dgn sejarah.. setiap tmpat ada jer sejarah nya.. masak biasa2 jer.. makan reramai kan bagus.. kuat silaturrahim.. :D

      Delete
  45. Assalamualaikum afif, bestnya tengok lauk2 yang awak masak. hehe. alhamdullilah. seronok tengok gambar2 ni.. in shaa Allah, ada rezeki boleh ke sana.. hihiii lama tak berjalan, sejak ada anak kecil ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. sekarang ni memang dah ramai org lelaki pandai masak huhuhuu..
      Insyallah moga dipermudahkan segalanya.. esok anak kecik dah besar senang nak jenjalan.. :D

      Delete
  46. lauk org bujang pon tapi nampak sedap ape..huhu... lapar jadinye tengok gambar2 nie..hahah... aduhh geram tengok museum nie.. duduk lame2 dalam museum pon best.. layan info kat sane..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang bujang kan masak ala kadar jer.. sebab fokus pertama kene perut kenyang hahaha.. :D
      Itulah kalau suka sejarah mcm sy mmg akan spend masa la lepak tmpat sejarah macam nie..

      Delete
  47. assalamualaikum...
    sy sekarang perlu buat assignment mngenai pelancongan di jordan..
    saya harap saudara blh bantu sy kerana sy memerlukan seberapa info mngenai negara jordan...contohnya...tempat bersejarah di jordan n tempat menarik di jordan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. :D
      Insyallah boleh je nak bantu tu.. nak tahu lebih lanjut boleh je emailkan pada afif_4ht@hotmail.com.. Boleh bincang dgn lebih lanjut :D

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...