Monday 14 October 2024

Australia Perth Part 15 : Watertown Brand Outlet Centre - Final Moment

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera 1Malaysia

Sambungan Dari Australia Perth Part 14 : Hay Street Mall - The Bell Tower - Elizabeth Quay

Okay I'm back in front of my laptop. Its so nice to have time to write my travel journey in this blog.

Let finish this final part at Perth, Australia.

Dari pagi hari kami berjalan ke The Blue Boat House dan kemudian ke Kings Park & Botanical Garden. Dan terus sambung berjalan-jalan di Hay Street Mall sehingga ke The Bell Tower dan Elizabeth Quay. Dan kemudian kami menaiki CAT Bus pulang ke Apartment sebab dah tak larat nak menapak lagi.

Watertown Brand Outlet Centre - Dibuka setiap hari dari 9.00 pagi  sehingga 5.30 petang.
Sampai di apartment seperti biasa aku akan terus memasak. Menu untuk malam ini adalah Nasi Putih, Kari Ayam campur Kentang, Sayur Sawi Goreng dan Telur Dada. Dan aku tambah lagi extra menu iaitu Sandwich Tuna tapi buat tak banyak la. Sebab nak kurangkan segala makanan yang telah dibawa ke bumi Perth ini.

Menu untuk dinner Kari Ayam, Sayur Sawi Goreng dan Telur Dada.
Alhamdulillah selepas kenyang makan kami semua lepak di ruang tamu tengok tv di sofa bed tempat di mana aku dengan abang wan tidur. Sambil semua berselubung dengan selimut akibat kesejukkan. Penat-penat pun gagah tengok movie Die Hard 4 sampai habis.

Habis movie yang perempuan masuk bilik tidur dan aku dengan abang wan sambung mengemas di dapur. Mungkin sebab semua kelaparan yang amat, sehari suntuk tak makan proper. Apa yang aku masak semuanya habis licin. Okay la syukur tak membazir.

Menu breakfast hari ke 5 - Maggi Goreng Isi Ayam.
Dan second menu Sandwich Tuna yang dibakar dengan sopan santun.
Keesokan pagi aku buat breakfast maggi goreng dan sandwich tuna. Dan selepas breakfast kami keluar dari apartment berjalan kaki menujuk ke Hay Street Mall sebab nak ambil bas ke Watertown Brand Outlet Centre. Sempatlah aku membeli secawan coffee dari 7Eleven sebelum menaiki bas.

AUD 1.00 for a cup of coffee at 7Eleven. Travel budget kita layan coffee ni jer la :D
Menaiki bas dari Wellington Street ke Watertown Brand Outlet Centre.
Tak tau apa.. tapi Atiyya suka betul main pusing-pusing kat sini.
And the only reason kenapa kami ke sini sebab nak beli baju rompers baby jenama BONDS. Sebab personal shopper selalu update dia beli di sini. Kenapa nak beli? Sebab di Malaysia harga agak mahal berbanding di Perth, Australia ini. Lagi pun wife yang beriya nak membeli. Kita ikut jer lah :D

Untuk ke Watertown Brand Outlet kami berjalan kaki dari Hay Street Mall melepasi Murray Street sehingga ke Wellington Street - Route 65. Dan kemudian menaiki Yellow CAT Bus. Dan berhenti di Platform 9 - CAT ID 145 Stop ID: 28820. Dan berjalan kurang 5 minit atau 140 meter untuk masuk ke pintu entrance otlet centre ini.

Inilah dia BONDS Outlest yang dia nak sangat pergi tu. Senyum bukan main lagi.
Ingatkan di Malaysia jer suami dengan anak tunggu di luar kedai.
Mall yang berkonsep open air walau di dalam bangunan dua tingkat.
Masa turun dari bas dah boleh nampak Watertown Brand Outlet Centre di seberang jalan. Di sini boleh dikatakan banyak outlet dari brand yang terkemuka di dunia. Masa ni memang wife beli BONDS untuk semua anak-anak saudara dia. Esok tu kami datang lagi sebab ada orang lain pulak yang order. Tak memasal jadi personal shopper sekejap hahaha.

Nenem's antara restoran halal di Watertown Brand Outlet Centre ini.
Watertown Brand Outlet is home to over 100 retailers, offering a diverse mix of International and Australian brands specializing in fashion, accessories, gifts, homewares, leisure and sportswear. Open 7 days per week and it has over 1,000 undercover car bays and offers easy accessibility for those arriving by public transport, taxi or free central area transportation services (Wikipedia).

Seafood seperti ketam, udang, sotong, ikan dan pelbagai lagi ada di jual di Woolworths.
Durian, Buah Berangan dan Durian Belanda ada dijual di pasaraya di tengah Bandar Perth.
On the way balik kami singgah di area Murray Street Mall sebab nak cari beras di beberapa pasaraya yang ada di sini. Dan bila dah masuk beberapa pasaraya di sini. Baru tahu most of them banyak jer yang menjual barangan halal termasuk la daging dan ayam. If  korang nak beli barang basah halal tak perlu pergi jauh.

Sebab pada mulanya aku baca banyak info yang mengatakan hanya pasaraya besar sahaja yang ada menjual barangan basah halal. Kalau outlet yang kecil tak ada jual daging atau ayam halal. Sebab mungkin pasaraya nak minimize kan ruang space yang mereka ada. Tapi ada jer kalau korang nak beli.

Kita beli beras sekilo just enough nak makan malam dan buat nasi goreng breakfast last day.
Masa berjalan-jalan area Murray Street Mall ini. Sekali abang wan kata "Fif, malam ni ko tak yah masak la, kita makan luar". Aku pun macam aaa.. "Nak kena masak jugak Abang Wan sebab nak kena habiskan bahan masak yang kita bawa dari Malaysia. Tak kan nak bawa balik semula ke Malaysia".

Abang Wan bagitau ada nampak kedai halal Central Cafe.. Ada Burger, Fries, Ayam Goreng.. Coffee pun ada jugak. Aku pun "Jom la Abang Wan..". So kami pun masuk dan makan di dalam kedai buat kali kedua makan di luar. Lagi pun esok nak balik dah. Abang Wan kata tak kan nak bawa balik duit Aussie :D

Central Cafe Halal Restaurant di antara Murray dah Hay Street Mall.
Disebabkan dah makan di Central Cafe lewat petang tu. Maka malam tu aku tak masak tapi aku masak nasi sahaja sebab esok pagi aku nak masak nasi goreng untuk breakfast dan terus bekal untuk makan di airport sebelum flight takut si Atiyya kelaparan nanti. Dan kami kena check out awal sebab nak kena ke airport untuk catch flight Airasia.

Nasi Dagang By Santan in flight Perth, Australia to Kuala Lumpur, Malaysia.
Kak Ngah dah balik awal sehari sebab dia beli tiket sendiri. Sebab nak ikut tarikh sama dengan kitorang time dia nak beli tu dah jadi mahal. Tapi sempatlah Kak Ngah ke Watertown first day tu dengan yang lain. Second day tu dia dah berangkat ke airport seawal pagi. Nasib la ada public transport yang mudah dan murah nak ke airport.

So far destinasi Perth ini bagi aku memang seronok dan keadaan bandar dia tenang-tenang jer. Sesuai la nak dijadikan desinasi release tension atau mencari ketenangan. Kalau nak enjoy lebih macam makan luar dan shopping etc. Just standby duit lebih jer la. Apa pun alhamdulillah selesai sudah cerita di Perth, Australia ini.

Oh ya balik tu aku makan Nasi Dagang dalam flight untuk reward diri hahaha.. The End.

1. Alhamdulillah...main point dia nak berjalan kan?naseb baik jugak ada tukang masak handalan...lega

2. alhamdulillah, best baca ur cuti2 perth entries ni. the best part of course shopping laaaa hehehhe i memang suka shopping apa2 yg patut kalau dh travel abroad tu.. teringin gak nak cuti2 OZ mcm perth, melbourne etc..cuma takut susah nak dpt visa lah kan esp kalau utk lelaki (mr hubby dan my zharfan) (so far kami hanya pernah gi sydney jer ie 2x)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...