Friday 28 September 2012

Part 1 : The Netherlands - Sampai di Schiphol Airport

20 Julai 2011 - Rabu.. Sarjan Yusuf dari pihak Pertahanan Kedutaan Malaysia di South Africa hantar aku kat O.R Tambo Johannesburg International Airport (sebab aku lepak rumah dia sebelum ke aiport).. mereka pun macam tak percaya betul ke aku nak tour Europe sorang2.. risau kata mereka.. actually aku pun takut.. tapi buat muka kering je..

Okay start cerita.. aku amik flight KLM Airlines ke Schiphol International Airport - Holland.. flight selama 10 jam 30 minit.. alhamdulillah selamat sampai.. yang best nyer seat sebelah aku tak ada orang so selesa la sket.. makan, tido, tengak movie nak habiskan 10 jam nye pasal.. Dan untuk panduan korang sebelum beli flight ticket make sure korang minta makanan halal.. insyallah makanlah dengan tenang..

Sarjan Yusuf bersama isteri nya kak Hafsah dan
En.Zulkarnain Pengurus Airport MAS
Sebelum naik flight aku isi airtime R 189.00.. dan buat roaming sms jer.. orang tak boleh call in dan aku tak boleh buat call out.. 1 sms R 2.70.. aku boleh send 70 sms.. Flight pukul 11.20 pm dan aku sampai Schiphol Airport pukul 9.58 am - keesokan hari 21 Julai 2012.. nasib baik waktu sama dengan South Africa.. tak la susah aku nak tahu waktu.. especially waktu solat..

Sampai di Schiphol Airport.. cuaca sejuk semacam.. check hari tu sekarang ni musim spring tak kan sejuk macam ni.. nasib baik dah ready satu baju sejuk.. rupa2 kat sini memang sejuk even dah masuk spring..

By the way.. aku dapat info dari member Amerika.. diorang kata Schiphol Airport agak ketat dan susah.. sebab diorang even just transit tapi sebab diorang nama islam.. kene tahan.. cuak jugak aku nak lepas immigration ni.. so bila keluar je dari kapal terbang dah ada dekat 10 pegawai berdiri untuk check setiap penumpang yang keluar..

Bergambar di hadapan Schiphol Airport setelah lepas dari immigration :D
Bila time aku kene soal.. first dia tanya aku nak pi mana.. transit ke atau ini destinasi.. second berapa banyak duit ada..  aku jawap transit 3 minggu.. nak stay kat Amsterdam seminggu lebih dan nak pi rumah kawan dekat Hamburg, German.. okla tak ada pape pun.. lepas je dengan pegawai ni.. time nak stamp passport kene soal benda sama lagi.. tapi alhamdulillah la.. tak susah macam mane yang member aku cerita.. mungkin sebab time tu aku tak pakai jubah mcam diorang..

Layan pemandangan dari dalam tren..
sambil berfikir boleh ke aku nak jalan seorang ni :P
Fyra tren from Schiphol to Central Amsterdam

Bila dah stamp paasport aku pun cari la exit.. jumpa jer pintu exit kene tahan lagi dengan pegawai lain.. dia tanya ada barang nak declare tak.. aku kata tak ada.. sambil memberi senyuman dia kata ikut jalan sana.. aku pun jalan sampai lepas pintu dan terus keluar di arrival.. Waahh lega.. tak ada la susah mana.. mungkin nasib aku je yang baik.. :P

First aku kene buat sebelum start perjalanan.. cari tandas.. then solat.. cari jer corner yang agak tersembunyi jauh dari orang.. bentang kain dan solat.. Alhamdulillah time aku tak ada orang kacau.. :D

Sampai Di Station Central Amsterdam
Bergambar dengan train ni sat
sebelum keluar dari bangunan ni
Habis solat.. aku pi cari kaunter nak beli tiket tren nak pi Amsterdam.. tapi semua signboard dalam bahasa Dutch.. sakit gak nak nak fikir ni.. nasib baik nampak  orang beratur kat mesin ada tulis tren.. aku pun beratur la dengan confident nyer.. sampai je kat mesin tu.. satu haprak pun tak faham.. tempat nak masukan duit pun tak ada.. terus pening tak tahu nak buat apa..

Nasib baik nampak ada makcik tua pakai tudung dengan husband dia.. bila aku tanya.. dia geleng kepala sambil menunding jari ke seorang pemuda sedang bercakap telephone.. bila pemuda tu abis cakap telephone makcik tu beritahu apa ntah.. rupa2 nya pemuda ni anak pakcik makcik tu.. diorang tak tahu English.. so suruh aku cakap dengan anak dia..

Dia tanya apa aku nak pi nak? aku kata cane nak beli tiket tren ke Amsterdam.. sambil tersenyum dia bawa aku pi kaunter tiket kat hujung airport.. ( la ada rupanya kaunter :p ).. dia minta duit untuk bayar tiket tren tak sampai 2 euro.. then bawa aku pi terminal.. memang banyak tren dia..

alhamdulillah dia bawa aku betul2 sampai depan tren untuk ke Amsterdam.. tren dua tingkat.. seat besar boleh tahan siap ada plug untuk charge.. tren aku naik ni tak stop langsung kat mana2 station.. strait jer sampai Amsterdam.. in the end baru aku tahu.. ada masa tertentu.. ada tren memang strait to Amsterdam dari airport.. Continue to Part 2..

1. Tukar lah warne a.k.a color tulisan weyh..payah nau aku nk bace! hahaah... aku pun nak start blog r..leh mcarut sensorg! hahahaha...

2. laarr.. thanks dgn kritikan yg mmbena.. insyallah aku try tukar..

3. hahaha....kan..senang mate aku nak bace sume blog ko ni fif! lancar je...ritu color nye mak ai..bukan main lg! hahahaha

4. Klau dtpr south afrika ambill masa 10jam, klau dr malaysia brapa jam agaknye yer

1. lebih kot... mungkin 12 jam.. sebab distance Malaysia ke Amsterdam lagi jauh..

cuba check MAS.. ada direct flight ke Amsterdam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...