Wednesday 15 February 2023

Merindui Sesuatu Yang Tak Pasti..

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Umur ni bila mana ia meningkat dari 20-siri ke 30-siri. Kita akan mula merindui sesuatu yang tidak pasti. Especially jika life kita berubah lebih dari 50% and it can be worse if change more then 100% dari apa yang kita pernah lalui, hadapi, apa yang telah pernah kita lakukan. Ada yang mana ia berlalu dengan pelbagai warna yang baik dan ianya adalah ceria atau ia menjadi satu kegelapan.

Kerinduan pada zaman belajar, pada sahabat handai apatah lagi jika ada yang telah pergi meninggalkan kita. Kerinduan pada minat dan hobi bukanlah sesuatu yang kita boleh sentiasa lakukan especially bila kesihatan dan life style kita berubah. Termasuk lah bila berkahwin dan mempunyai anak dan mempunyai anak-anak hahahaa.

And now baru kita faham kenapa kadang-kadang mak ayah kita pernah termenung seketika tanpa memperduli keadaan sekitar. Sehingga adakala kita memanggil mereka beberapa kali barulah mereka sedar. Ia bukanlah mengalamun tanpa batas sempadan angan-angan. Tapi lebih kepada kenangan, pengalaman dan kerinduan pada masa lalu yang telah menjadi memori kekal di ingatan abadi.

Life carry on the way we create them or it just go away the way we follow it.. 

Aku pernah beri talk at one conference. Try to share the experience of enjoying the life. Travelling and Blogging and somehow aku berjaya create satu dunia dalam alam maya. Yang aku rasa ianya amat menyeronokan sehingga dapat berkenalan dengan ramai insan yang hebat dalam dunia nyata apatah lagi di alam maya. And yes it is very worthy to have a bunch or thousand of friend especially dari dunia travelling dan blogging ni.. and yet u share a same hobby and experience.

I missed who i use to be. Travelling without limit, without border, without knowing where to go next, without worry of anything what will happen next. The enjoy you gain is beyond the limit from what the thought you have.

Create Your On World - Don't Follow Your World

I think apa yang pernah aku lalui dalam dunia pengembaraan aku since early age of 20 until now. Ntah la ianya seolah membuat aku terfikir atau terlalu banyak berfikir. Example macam seorang askar baru balik dari perang. Keadaan perang yang kucar kacir, nyawa terancam, berhadapan dengan pelbagai masalah. And bila balik rumah dengan keadaan tenang dan aman dia akan rasa kosong, emptiness.. the space around you it just empty.

The longest of my travelling was travelling for 6 month. Jump from one country to another country, from one continent to another continent with the lowest expenses you can hahahaa. Until at one country border in Africa aku kene tahan dengan army and kene investigate kenepa nak travelling dalam negara diorang. Aku tak tahu la.. aku rasa mungkin sebab tu sekarang ni aku ada masalah tak boleh tidur. Macam terlalu banyak berfikir tapi aku sendiri tak tahu apa yang aku fikirkan hahahaa.. boleh ke macam tu .. but that is what I'm facing now..

So related dia aku pun tak faham hahahaa.. kenangan dan merindui pada pengalaman.. atau kehidupan yang pernah kita lalui. Ntah aku pun tak tahu it just empty something is missing. Is not about u are not doing nothing. Yes kita pergi kerja balik kerja.. Married with lovely wife and having beautiful children. Join the community surrounding area.. Keep your self busy with the activity in masjid and jemaah. Join the volunteer of many NGO. and yes i keep my self busy with join the politic party as well.

But still i missing something.. Yang pasti ianya adalah tidak pasti.. 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...