Friday 13 September 2024

Salam Jumaat Dari Kepulauan Lautan Hindi

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera 1Malaysia

Alhamdulillah.. Salam Jumaat Dari Kepulauan Lautan Hindi..

Insyallah nanti aku update di mana keberadaan aku sekarang..

Just sharing few photo here..

Tuesday 10 September 2024

Terlalu Sibuk Dan Memenatkan

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera 1Malaysia.

Hampir 4 hari sudah berlalu namun aku masih belum dapat menulis satu perenggan pun untuk update kisah sambungan perjalanan di Perth, Australia.

Mak jatuh sakit dan kemudian menjalani pembedahan. Tak smpai 3 minggu selepas itu anak jatuh sakit sehingga 7 hari berkampung di Hospital.

Dan sekarang diri sendiri pula rasa macam lemah sebab keletihan. Namun letih seorang ayah tetap kena menjalankan tugas harian dengan menghantar dan mengambil anak ke sekolah. Dan bekerja.

Terasa macam nak kena pergi vacation untuk menenangkan diri. Namun realiti kerja yang banyak dan budget selalu tak mesra poket membataskan niat di hati.

Mak pun dah beransur baik. Kami adik beradik silih berganti menjaga mak yang tinggal seorang diri. Kadang-kadang ada yang jaga mak di rumah mak. Kadang-kadang ada yang bawa mak balik ke rumah masing-masing. Namun mak kan.. tetap selesa di rumah dia sendiri dari rumah anak-anak.

Anak sulung pula ada pertandingan sajak di sekolah. Hari-hari berlatih.. Semoga ada sinar untuk dia menang acara tersebut. Kesian pun ada sebab setiap hari berlatih kalau tak memang. Dapat no 3 pun jadi la.

Si Affan pulak hari ini akan ditemu bual dalam live podcast bersama PU Riz. Macam mana dia terpilih tu jangan tanyalah aku pun tak tahu. Tapi itulah sedikit update dari aku yang terlalu sibuk. Dan mungkin bulan ni blog ini tidak begitu meriah dengan update sebab terlalu sibuk.

Singgah di Kafe Kopiesatu di lobi Hospital Sungai Buloh 2 hari lepas.
Okay juga Ice Hazelnut Latte dan Ice Chocolate di sini.
Alhamdulillah mak semakin sembuh dan ceria.
Now abang pulak yang bawa mak balik jaga di rumah.
Terjumpa dengan Cola Turka ini di sebuah supermarket arab di taman putra sulaiman.
Okla dah boleh ganti brand Israhell Coca Cola tu.

Friday 6 September 2024

Australia Perth Part 13 : The Blue Boat House - Kings Park & Botanical Garden

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera 1Malaysia

Selesai sudah cerita di Fremantle dan sekarang kita kembali menyambung kisah di Bandar Perth. Tak sangka sampai 5 entry aku tulis untuk satu hari perjalanan ke Fremantle disebabkan banyak tempat menarik untuk dikongsikan. Make sure jangan lepaskan peluang jika anda ke sana nanti.

Okay.. Pengembaraan kami diteruskan lagi pada hari keempat bagi menjejakkan kaki ke tempat-tempat menarik di Bandar Perth ini. Hurmm baru hari keempat tapi dah 12 entry aku tulis. Harap-harap tak ada la yang boring membaca yer. Insyallah ada lagi dua tiga entry nak habis cerita di Perth ini.

Here we are at The Blue Boat House.
Untuk hari ini adalah hari pertama bagi kami menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam. Dan destinasi pertama kami adalah ke The Blue Bout House. Satu destinasi wajib kalau berkunjung ke Perth. Kami telah berjalan kaki dari apartment ke Elizabeth Quay Bus Station dan menaiki Bus 950 yang menuju ke arah Mount Bay.

Untuk ke Blue Boat House kita akan berhenti di perhentian no 12215 atau once u all nampak Blue House tu terus jer tekan bell. Driver bas memang faham sangat lagi-lagi kalau nampak muka foreigner dalam bas. Jarak dari Elizabeth Quay ke Blue House adalah 3.7 km.

Perjalanan mengambil masa 10-15 minit bergantung kepada keadaan lalulintas untuk sampai dihadapan The Blue Boat House atau juga dikenali sebagai Perth Crawley Edge Boatshed. Dan untuk ke sini anda tidak boleh menggunakan Bas percuma Central Area Transit atau dikenali sebagai CAT Bus. Sebab ia terletak sedikit di luar kawasan.

Nasib la tak ada orang langsung time ni boleh la spend masa bergambar di sini :D
Pada waktu bas berhenti memang dah boleh nampak Blue Bout House ini di sebelah kiri so memang tak susah mana. Dan pada masa yang sama orang tempatan tak kesah pun pasal tempat ini. Kebiasaanya hanya pelancong sahaja yang nak bergambar di sini.

The Blue Boat House telah dibina pada tahun 1930an dan kemudian telah dibeli oleh Nattress Family pada tahun 1940an. Kemudian ia silih berganti hak pemilikan selama hampir 70 tahun. Namun ia berjaya bertahan sehingga ke hari ini dan menjadi salah satu icon tarikan di Perth terutama bagi pelancong dari Asia.

Dari The Blue Boat House kita berjalan ke arah jalan Kings Park Avenue.
Kita mulakan trekking dari sini sampai la ke Botanical Garden.
Disebabkan kami sampai awal pagi dan di sini hanya untuk bergambar serta tiada aktiviti lain maka kami decide untuk berjalan kaki ke Kings Park & Botanical Garden. Alhamdulillah perjalanan sejauh 3.0 km tidaklah memenatkan. Ditambah dengan environment yang cantik serta laluan trek yang tidak sunyi, banyak kali kami berselisih dengan orang jogging atau berbasikal.

Belum start trekking si Atiyya dah tertidur dalam baby carrier.
Winter kan.. Seronok la melayan suasana yang tak berapa nak hijau di hutan kecil ini.
Antara tumbuhan hutan yang mengeluarkan bunga yang kami temui. :D
Sambil berjalan sambil bergambar dengan beberapa jenis tumbuhan yang aku sendiri tak pernah jumpa sebelum ini. Dengan cuaca yang agak sejuk kami jalan santai-santai sahaja sehingga sampai di beberapa check point yang ada di sini.

Hampir kesemua tumbuhan di sini diletakkan signboard nama scientific dan dari jenis apa dan ada yang diberitahu kelebihan kegunaannya especially pada orang zaman dahulu. Kalau jenis yang berbunga tu siap diberitahu pada waktu bila ia akan mengeluarkan bunga.

Beware dengan beberapa arahan seperti jangan memijak atau jangan menyentuh tumbuhan yang sensetif atau juga tumbuhan yang merbahaya seperti ivy. Memandai lak aku hahaa.
Berjalan dan terus berjalan sehinggalah kami nampak bandar Perth dari jauh. Barulah lega sikit sebab bila dah penat tu mulalah ada sedikit perasaan menyesalkan hahahaha.. Dah la dengan tak prepare nak masuk trekking dalam hutan yang out off no where. Tapi somehow ia pengalaman yang menyeronokkan.

Si Atiyya ni  kejap bangun pastu penat tidur semula. Suh berjalan tak nak time ni.
Bila kita berjalan lagi seronok dia dalam carrier tu. Rasa macam dalam buai kot :D
Dari kawasan hutan tiba-tiba nampak park yang cantik dan orang yang agak ramai.
Area Kings Park ni macam di atas bukit patutlah penat benar kami berjalan tadi rupanya trek mendaki. Tapi syukur view dari atas bukit di Kings Park ni memang cantik. Ada bandar dan sungai besar yang macam lautan (Swan River).

Once dah sampai area lapang dan kehadiran orang yang ramai di Botanical Garden. Kami pun berehat dan masa ni Atiyya mengamuk-ngamuk nak turun dari baby carrier. Dah nampak kawasan lapang dia nak main la apa lagi. Tadi masa dalam hutan suh jalan sikit pun tak nak huhu.

Kak Ngah di sebalik rumput-rumput yang dipijak. Cantik view Bandar Perth dari sini.
Akhirnya kami berjaya mengharungi hutan yang tak rancang pada awalnya.
So here we are Western Australia Botanical Garden.
Time ni si Atiyya nak berjalan dan berlari sana sini. Lagi-lagi area tasik di taman ini.
Bila dah sampai sini adalah beberapa signboard besar yang menunjukkan beberapa tumbuhan dan bunga yang harus kita jumpa kalau masuk ke Kings Park (area hutan tadi tu). Syukur juga most of them kami ada jumpa tadi. Kira berbaloi jugak lah jalan-jalan dalam hutan.

Dan ramai yang datang dari main entrance, kemudian berjalan masuk ke arae hutan dalam Kings Park & Botanical Garden dan kemudian keluar semula ke entrance. So at least kami sehala sahaja tak ada la jalan berpatah balik. By the way kalau korang datang pada musim spring aku rasa tempat ni mesti lagi cantik.

At last kami sampai juga di State War Memorial. View Bandar Perth dari sini memang awesome.
Dalam perjalanan ke arah CAT Bus Stop. Ternampak pondok macam kemelayuan sikit.
Terus kami decide untuk berhenti sebab dah penat sangat ni jauh berjalan.
Dari Kings Park & Botanical Garden ni kita boleh naik free bus iaitu Blue Cat Bus 995 untuk balik semula ke area Elizabeth Quay tapi kena berjalan sedikit la sehingga ke bus stop yang CAT Bus berhenti. So basically plan kami just nice la sebab hanya keluarkan duit untuk naik bas ke Blue Boat House sahaja.

Sepatutnya aku tulis dua entry untuk dua tempat ini tapi sebab aku rasa dah panjang sangat cerita di Perth, Australia ini maka untuk nak mengurangkan entry part yang dah masuk part yang ke-13 ni maka aku sekalikan jer lah dua tajuk ni. So sorry la ayat semua macam berterabur hahaha :D

Bersambung Australia Perth Part 14 : Elizabeth Quay - The Bell Tower - Hay Street Mall (Under Construction)

Monday 2 September 2024

Australia Perth Part 12 : Fremantle Prison Museum & Historical Market 1897

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera 1Malaysia

Insyallah mari kita sambung kisah pengembaraan aku di bumi Perth Australia ini. Agak stress apabila memikirkan si bongsu di hospital. Namun tanpa sedar diri sendiri juga turut sakit sebab terlalu memikirkan, makan  dan tidur yang tak menentu, berkejar-kejar tukar shift jaga anak di ward antara aku dan isteri.

Sehingga aku rasa sakit kepala dan sakit dada, kadang-kadang rasa macm nak pitam pun ada. Maka aku decide nak update blog sebab ia sedikit sebanyak boleh menenangkan aku. Boleh tahan struggle bila anak kena warded ni. Nak uruskan sekolah anak-anak yang lain dengan urusan kerja lagi huhuu..

Di hadapan Gatehouse - Pintu masuk utama Fremantle Prison Museum.
Sebelum memandu pulang dari Fremantle ke Bandar Perth, kami sempat singgah ke Fremantle Prison Museum. Sebuah tempat tarikan pelancongan bersejarah di Fremantle dari zaman The Settlement. Penjara ini telah siap dibina pada tahun 1855 dan telah ditutup pada 30 November 1991. Ia telah beroperasi hampir 140 tahun.

Escape Yard adalah kawasan bilik rehat pengawai penjara.
Bilik untuk para pengawal penjara.
Sebuah penjara yang cukup besar dan lengkap dengan cellblocks, gatehouse, perimeter walls, cottages, and tunnels. Pernah terjadi rusuhan di penjara ini pada tahun 1988 di mana pengawal penjara telah dijadikan tebusan. Dan ia menyebabkan kebakaran dan kerosakan yang amat teruk yang dianggarkan mencecah dua juta Australian Dollar.

Galleries Prison Museum. Souvenir coin tu menarik sangat.
Pameran pakaian banduan dan peralatan yang digunakan.
Sudut info mengenai sejarah, bangunan, expansions dan tarikh tarikh penting penjara.
Dan sebelum itu kami sempat singgah ke Fremantle Market sebuah pasar hujung minggu yang telah mula beroperasikan seawal tahun 1897 lagi. Iaitu apabila Fremantle Market Hall buat pertama kali dibuka dan orang ramai datang dengan menunggang kuda berserta kereta kuda.

Bangunan bersejara ini telah direka oleh dua orang Architects iaitu H.J.Eales dan Charles Oldham. Sir John Forrest the Premier of Western Australia telah meletakkan batu asas sebagai perasmian pembinaan pada Hari Sabtu 06 November 1897 dan telah siap sepenuhnya pembinaan pada tahun 1898 dengan kos perbelanjaan of £8268.

Bangunan Fremantle Market yang dibina lebih 100 tahun dahulu (1897).
Antara barangan kraftangan, souvenir, buah-buahan dan cafe yang ada di sini.
The Yard dan The Hall dua bahagian penting di Fremantle Market.
Dibuka pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad dari jam 8.00 pagi sehingga 6.00 petang di section "The Yard" dan 9.00 pagi sehingga 6.00 petang untuk "The Hall". Namun dibuka pada setiap hari cuti umum dari jam 9.00 pagi sehingga 9.00 malam kecuali 25 Disember iaitu pada Perayaan Christmas.

Jarak dari Esplanade Park ke Fremantle Market hanya 300 meter atau 5 minit berjalan kaki. Dan dari Fremantle Market ke Fremantle Prison Museum adalah sejauh 650 meter berjalan kaki dan 1.4 km dengan menaiki kereta yang mana anda boleh park kereta di hadapan entrance pintu penjara.

Harga untuk semua jenis tour yang ada di Fremantle Prison Museum.
Untuk masuk ke dalam Gatehouse adalah percuma dan itu merangkumi The Convict Cafe, Gift Shop, Prison Gallery, Convict Depot dan  Prison Galleries Museum. Itu pun dah memakan masa hampir 20-30 minit bagi kita nak berjalan-jalan sekali dengan masa nak bergambar di sana sini. Dan kami hanya masuk setakat Gatehouse sahaja sebab kalau amik tour masa yang kami ada tak begitu banyak.

Area Gatehouse ni pun dah besar tapi kalau dapat join tour mesti lagi best.
Rasa rugi jugak sebab tak dapat nak masuk sampai ke area bilik tahanan penjara tapi sebab kami pun datang passing by dah alang-alang sampaikan. Nak kena bekejar untuk pulangkan kereta sewa di airport lagi. Apa pun memang best kalau join tour di sini. Insyallah if ada peluang next time aku memang nak join tour.

Bila sampai di apartment, kami drop Kak Ngah, wife aku dan Atiyya naik ke apartment. Aku dan Abang wan terus ke memandu Airport untuk pulangkan kereta. Kami sempat berhenti di sebuah station minyak untuk isi full tank semula. Dan selepas memulangkan kereta kami menaiki bas dari airport untuk pulang semula ke Bandar Perth dengan harga AUD4.50.

Menaiki bas bersama Abang Wan dari airport ke Perth.
Untuk sekarang tiada lagi direct bas. Kalau nak ke area Elizabeth Quay dari Airport korang kena naik train atau bas dari airport terminal ke Redcliffe Train Station. Dan ambil Bas Route 940 via Great Eastern Highway yang beroperasi 7 hari seminggu. Bas Route 292 akan bergerak ke Terminal 3 dan 4 dari Redcliffe Train Station setiap 12 minit.

Dari Terminal 1 dan 2 anda boleh terus menaiki train melalui skybridge dan ia akan memakan masa hanya 18 minit untuk ke Perth Station yang terletak di CBD. Dan dari Airport Central anda boleh ambil Bas Route 37 yang akan beroperasi dari airport ke Oats Street Station via Belmont Forum.

Jom la kita masak yang simple di apartment sebab dah penat berjalan seharian.
Kari Ayam, Sayur Kobis Goreng, Telur Dada dan nasi Putih.
Selepas maghrib kami sampai di apartment. Aku macam biasa terus masak-masak sebab semua dah lapar. So menu yang tak dirancang tapi berjaya dimasak adalah Kari Ayam, Sayur Kobis Goreng dan Telur Dada. Kita makan dengan nasi panas-panas. Malam tu ada plan nak jalan-jalan di Hay Street Mall tapi semua tidur awal tak larat hahaha.

Bersambung Australia Perth Part 13 : The Blue Boat House - Kings Park Botanical Garden (Under Construction)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...